Черни шапки, котли и метли: историческият произход на иконографията на вещиците
Автор
Евелин Попадийна

Черни шапки, котли и метли: историческият произход на иконографията на вещиците

Независимо дали чукат на вратата ви за лакомства, или висят като украса по витрините на магазините, вещиците са навсякъде по това време на годината. Лесно е да ги разпознаем – носят високи, островърхи шапки, яздят метли или надничат в котел. Но откъде произлизат тези стереотипи, свързани с вещиците?

Метлите

Подобно на днешните метли, през XVI век метлата е била домакински инструмент, използван за почистване на огнища и подове. В селските райони метлите често са служели и като своеобразен знак за жените, които продавали ейл – те ги поставяли пред къщите си, за да покажат, че вътре се предлага напитката. Някак си този безобиден предмет си проправя път в историите за вещерство.

Смята се, че първото изображение на жени, летящи на метли, е в ръкописа на френския поет Мартин Льо Фран „Le Champion des Dames“ („Защитникът на дамите“), публикуван през 1485 г. В полетата на страниците, редом до текста, са нарисувани жени, възседнали метли – подобно на това как обвинените във вещерство често са били маргинализирани жени в обществото.

Един от най-влиятелните трудове за магьосничеството е „Malleus Maleficarum“ („Чук за вещици“), публикуван през 1486 г. от немския духовник Хайнрих Крамер. В своя трактат срещу вещерството Крамер намеква, че вещиците летят на помазани метли с помощта на дявола. Като се има предвид, че произведението е силно женомразко и изобразява вещиците като пряка заплаха за домашния уют, е съвсем логично такъв обикновен домакински предмет да се превърне в обект на злото.

Котлите

Друг домакински предмет, котелът, също се е превърнал в синоним на вещерството.

Вместо яхнии и бульони, вещиците често са изобразявани да използват котли, за да бъркат отвари и магии. Отново, вероятно това се корени в идеите за жени, които подриват обичайните си домакински задължения, както и във връзката с лечителските практики.

През XVI и XVII век хората са разчитали на народни лечители – хора, които са усвоили занаята си чрез опит и знания, предавани от поколение на поколение. Тези лечители обикновено са били жени, които са познавали билкови лекове и мехлеми, с които се твърдяло, че лекуват болести при хора и животни.

С настъпването на Реформацията и засилването на властта на църквата, народните лечителски практики и нелицензираното лечение са били изместени в полза на обучени лекари. С тази промяна на народните лечителки, които варели билки в котлите си, започнало да се гледа с все по-голямо подозрение.

6 признака, които показват, че може би сте вещица
ПО ЖЕНСКИ
Автор Теодор Муховски

6 признака, които показват, че може би сте вещица

Автор Теодор Муховски

Високите черни шапки

Изображенията на вещици варират в различните части на Европа, но няма съмнение, че високата черна шапка се е превърнала в неизменна част от образа им, особено във Великобритания и САЩ.

Няма категоричен източник за този странен стереотип, но спекулациите за произхода му са многобройни – от идеи за шапките на квакерите до общото средновековно облекло.

Жените в Уелс от ранния модерен период (1500-1780 г.) обикновено са се обличали с дълги, тежки вълнени поли, престилки, блузи, голям вълнен шал и традиционна висока черна шапка. Затова някои изследователи предполагат, че именно това е послужило за вдъхновение за широкополата шапка на вещицата от приказките.

Това е напълно логично, като се има предвид, че Уелс, заедно с Корнуол, е бил смятан от протестантските реформатори от ранния модерен период за земя, пълна с магии и магьосничество.

Извън Европа, високи черни шапки са открити и върху мумии от 200 г. пр.н.е., изровени в Субеши, Китай, което кара учените да ги нарекат „вещиците от Субеши“.

Дълга, рошава коса

Изображенията на вещици обикновено включват жени с дълга, рошава коса, която често се влачи след тях, докато яздят метлите си.

Вероятно тази представа за вещиците произтича от дихотомията между „добрите“ християнки и техните „лоши“ двойнички-вещици, установена по време на Реформацията.

В следсредновековния период омъжените жени обикновено покривали косата си с шапка, а пуснатата коса се смятала за неприличен атрибут на изкусителки и разпуснати жени.

Агнес Грифитс, уелска жена, обвинена във вещерство през 1618 г., според сведенията е била видяна през прозореца на дома си да боде восъчна фигурка с нещо остро, като е описана, че го прави „с коса около ушите си“. Обвинението предполага презрение към жените, които отказвали да се съобразят с очакванията към своя пол. В допълнение, вещиците били подозирани, че крият в косите си восък, който използвали за магиите си, което допринесло за стереотипа за мазните им кичури.

Черните котки

Жените, обвинявани във вещерство между XIV и XVII век, често са били обвинявани, че отглеждат „фамилиар“ – животно, което всъщност е било дяволът или демон в животински облик.

Твърдяло се, че тези духове-помощници се явяват под всякакви форми – от жаби и плъхове до кучета, малки коне и дори язовци. В една извратена пародия на кърменето на бебе, се е вярвало, че вещиците хранят фамилиарите от собствените си тела и поради това често са били събличани и претърсвани за „вещерско зърно“.

В своя трактат за магьосничеството духовникът Робърт Холанд представя някои колоритни идеи, сред които е и разказ за вещица, в чийто скут винаги се хранел питомен плъх.

Според Холанд демоните често се явявали в най-удобната за отглеждане форма, като котки, мишки и жаби. Той разказва и за възрастна жена и нейната дъщеря, за които се твърдяло, че дълго време са приютявали дявола под формата на различни животни. Предполага се, че по-възрастната жена е хранила тези същества с кръв от собствените си гърди.

Един от най-известните случаи на вещерство е този на Елизабет Кларк от Manningtree. Самата Кларк признала, че е отглеждала няколко духа-помощници, като най-запомнящият се от тях бил нейният котарак, носещ името Vinegar Tom.