Междинно хапване според типа фигура

09 април 2019 | 12:58
видяна 1535
коментари 0
Снимки: Getty/Images
0

Много диетолози не одобряват „замезванията“, дори и полезните. Специалистите ни съветват да се храним по-често и на малки порции, но в забързаното ежедневие трудно можем да послушаме този разумен съвет. Затова междинните хапвания се превръщат в постоянен навик на много работещи хора. Но какво да замезваме? Определете какъв е вашият тип фигура и уточнете кои мезета няма да ѝ навредят.

34-годишната Бийонсе винаги се е отличавала с хиперстенично телосложение и неведнъж в интервюта е признавала, че спазва диети на принципа на йо-йо – ту отслабва, ту отново напълнява. Една от тайните ѝ преди няколко години беше коктейлът от люта чушка, кленов сироп, лимон и вода. Именно него е използвала тя вместо междинно хапване. С тази напитка обаче трябва да се внимава – тя много дразни стомашната лигавица.

Междинните хапвания са от два типа – едните помагат да се преборите с глада, когато нямате възможност да се нахраните пълноценно, а други ги ядем просто от скука. Често ли хапвате на работа бисквити с чай? Или замислено изяждате шоколадче, гледайки в монитора? Съветваме ви да заместите тези ирационални замезвания с по-разумни.

Габриел Мастън, известна австралийска диетоложка, е разработила своеобразна таблица на междинните хапвания за хора с различен тип фигура – ендоморфи, мезоморфи и ектоморфи. Всеки тип се отличава с определени особености и изисква индивидуален подход. Нека уточним каква е разликата между тези типове фигури и какво трябва да ядат представителите на всеки от тях.

Ендоморфи

Признаци: Доста високо процентно съдържание на тлъстини в съотношението „вода/мускули/тлъстини“ в тялото, склонност към бързо напълняване, най-често нисък ръст, „кръгло“ телосложение, къси ръце и крака в съотношение с тялото. Ендоморфите имат тежка костна структура и затова и малко по-голяма естествена телесна маса от другите типове.

Известни ендоморфи – Бионсе, Дженифър Хъдсън, Хилари Дъф, Ким Кардашиян, Кристина Агилера.

„Ако спадате към ендоморфите, честото замезване не е добра идея“, предупреждава Габриел Мастън. „На вашия организъм му е трудно да се справи с излишните въглехидрати, затова трябва да ги поемате в значително по-малки количества от белтъчините и полезните мазнини“.

Най-полезно междинно хапване: горски плодове, ядки, пълнозърнести сухари – всичкото в малки количества и през първата половина от деня.

Ектоморфи

Признаци: Тънки кости, тесни рамене, най-често висок ръст, дълги ръце и крака в съотношение с тялото.

Известни ектоморфи: Виктория Бекъм, Кейт Мос, Жизел Бюндхен, Иман, Камерън Диас.

„Бих определила представителките на този тип като кльощави и издължени“, пояснява Мастън. „Те имат съвсем различна структура на скелета – с по-леки кости, тънки китки и глезени, дълги слаби пръсти“. Ектоморфите нямат излишни тлъстини, обикновено процентното съотношение на мазнините в телата им е крайно ниско.

„Тези хора по принцип могат да ядат всичко, което поискат, но бих ги посъветвала да спазват баланс между въглехидратите, белтъчините и мазнините в менто си“, добавя Мастън. „Понякога хора с подобно телосложение се хранят с вредни продукти. Известно време въздействието им върху организма остава незабелязано, но в даден момент ще се окаже, че този подход не работи – или кожата ще започне да реагира с ранно остаряване и поява на акне, или с възрастта метаболизмът просто ще се забави и излишните калории ще спрат да изгарят толкова бързо. Нито първото, нито второто ще допаднат на ектоморфите, така че е препоръчително да контролират менюто си отрано“.

Най-полезно междинно хапване: Вие имате нужда от енергия, така че наблегнете на по-засищащите храни – овесена каша, овесени бисквити, тахан.



Мезоморфи

Признаци: Атлетично телосложение, нормална костна структура, мускули, които реагират добре на тренировки и бодибилдинг.

Известни мезоморфи: Дженифър Анистън, Холи Бери, Хайди Клум, Анна Курникова, Ева Мендес.

„Мезоморфите имат бърз метаболизъм и малко процентно съотношение на тлъстините в тялото, но за разлика от ектоморфите са здрави и силни. Трупат мускули с лекота, докато двата други типа трудно се справят с тази задача, макар и по съвсем различни причини“, казва Мастън. „Затова те имат нужда от белтъчинни мезета, полезни за мускулите“.

Друга отличителна особеност на мезоморфите е, че те могат да трупат както мускули, така и тлъстини. Те не са застраховани от напълняване, затова не бива да консумират безогледно висококалорични продукти, дори и да нямат наднормено тегло засега.

Най-полезно междинно хапване: варени яйца, зелена салата, пълнозърнести крекери с риба тон, протеинови коктейли.

Какво да хапвате, ако не спадате към нито един тип

Мастън отбелязва, че малко хора се вписват идеално в описанието на един от тези три типа фигури. Срещат се и „смесени“ варианти. Най-чести са комбинациите „мезоморф + друг тип“. Например, мезоморфите могат доста бързо да натрупат килограми при неправилни тренировки и небалансирано меню, а ендоморфите далеч не винаги са пълни – при рационално хранене може да нямат изобщо наднормено тегло. За да определите към кой тип спадате, оценете дължината на ръцете и краката си, широчината на раменете и бедрата, спомнете си как сте се хранили и колко сте тежали на младини. Ако дори и на 16-20 години, когато метаболизмът е най-бърз, сте забелязвали, че натрупвате наднормено тегло, това показва, че най-вероятно сте ендоморф или мезоморф. Един от старндартните начини за определяне на типа ви е да се измери обиколката на китката. При мезоморфите тя е 15-17 см., при ендоморфите над 17 см., а при ектоморфите под 15 см. (тези стойности са приложими за жени).

Четете още: Диетата, по която звездите са луди

Още по темата

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.