Радина Василева

Здравето зависи от много фактори – грижа към себе си, малко късмет и правилните специалисти, които да бъдат до нас, когато имаме нужда. Аз съм Радина Василева и като дългогодишен журналист в здравната сфера, моята мисия е да ви срещам именно с тях, както и да отговаряме на вашите въпроси в рамките на предаването „Код здраве“. Пишете ни на kodzdrave@woman.bg!

Код здраве: Какво трябва да знаем за брекетите

26 февруари 2021 | 14:10
15539
0
0

Поставянето на брекети е важна стъпка, която налага редица промени както в начина, по който изглеждаме, така и в начина, по който се храним. Затова е препоръчително преди да пристъпим към тях да сме добре информирани. И тук не става дума само за това какъв вид брекети да изберем, а да сме наясно с различните етапи от процеса, както и с кои храни най-вероятно ще трябва да се разделим за известен период от време. По всички тези въпроси в днешния епизод на „Код здраве” Радина Василева разговаря с д-р Теодора Йорданова, която е специалист по ортодонтия с 16-годишен опит.

Един от най-често задаваните въпроси, когато говорим за поставяне на брекети, е има ли значение възрастта и има ли такава, след която опитите за корекция са неуспешни. Отговорът е „не”. Макар изправянето на зъбите да е по-успешно, ако се започне преди 16-годишна възраст, но може да се направи и на 50 г. Времето, за което трябва да се носят брекети, е индивидуално, като най-кратко то може да бъде година, като средната продължитеност е година и половина. В засивимост от деформацията се определя и дали едновременно да се залепят долни и горни брекети, като има немалко случаи, в които това се прави успоредно.

„Предизвикваме редица промени, дори и на ниво клетка с поставянето на брекетите. Всичко това предизвиква различни усещания сред пациентите. Е, имам и такива, които ми се обаждат да ме попитат изобщо случва ли се нещо, защото не усещали нищо. Но обикновено 2-3 часа в продължение на 2-3 дни е периодът, в който най-често има неприятно усещане след първоначално поставяне на брекети. След смяната на дъгите пък има усещане за стягане, но пак за кратко. В никакъв случай не става дума за дискомфорт, който да влияе на ежедневието”, разяснява д-р Йорданова.

Оказва се, че брекетите са продължителен ангажимент, налагащ още по-прецизна хигиена след всяко хранене. „Ако тя не се спазва може да се стигне до образуване на кариеси и бели петна. Има редица пособия, които да се включат в ежедневната рутина, за да се избегне всичко това – орален душ, специални четки за хигиена за брекети, звукови четки, интердентални четки, специални конци за зъби. Важно е да се разбере, че след храна няма как да не си почистим зъбите”, съветва специалистът.
Има редица храни и напитки, които не са препоръчителни по време на лечението с брекети. Кои са те, както и по какъв начин лечението продължава след като се свалят брекетите – вижте във видеото!

Кой е днешният ни гост накратко:


Д-р Теодора Йорданова е специалист по Ортодонтия със 16-годишен стаж по специалността. Преподавател е в катедрата по Ортодонтия във Факултет по Дентална Медицина към Медицински Университет-София. Основател и управител на Медико-дентален център ОРТОГИН. Многократно е била гост-лектор в национални и международни научни симпозиуми и конференции. Лектор е на GC Orthodontics за България и провежда курсове за следдипломна квалификация по специалността в Patricia Academy.
Обожава хард-рок музиката, която постоянно звучи в клиниката.

Ако тази тема ви е била интересна, но и полезна – абонирайте се за „Код здраве“ в
iTunes
Spotify
Google Podcasts
Soundcloud
Overcast
Castbox
Pocket Casts
Както и през RSS 

Коментари

Добави Коментар

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.