Радина Василева

Здравето зависи от много фактори – грижа към себе си, малко късмет и правилните специалисти, които да бъдат до нас, когато имаме нужда. Аз съм Радина Василева и като дългогодишен журналист в здравната сфера, моята мисия е да ви срещам именно с тях, както и да отговаряме на вашите въпроси в рамките на предаването „Код здраве“. Пишете ни на kodzdrave@woman.bg!

Код здраве: Революция в откриването на рак на простатата

17 юли 2020 | 11:46
14403
0
0

В днешния епизод на „Код здраве“ водещата Радина Василева се среща с доц. Валерия Хаджийска от „Александровска“ болница, която подробно разказва за най-новия революционен метод за откриване на рак на простатата у нас. Любопитен факт е, че чрез него най-ранните предракови изменения на клетъчно ниво „светват“ на екрана на специалистите.

В България ракът на простатата е на второ място по честота веднага след този на белия дроб и представлява 17% от всички злокачествени заболявания. В първите си стадий не причинява болка или нарушения при уриниране, поради което е коварен и труден за разпознаване от пациента, ако не посети специалист за профилактично скринингово изследване. Ако обаче бъде открит в ранна фаза, може да бъде излекуван радикално.

Именно в тази насока се включват и специалистите от „Александровска“ болница.

Новото хибридно изследване е вече добре познатият в България ПЕТ скенер – позитронно емисионна томография, комбинирана с компютърна томография, която съчетава възможностите не само на обикновената компютърна томография, но и молекулярните възможности на позитронно-емисионната томография. Новото в случая е, че се използва един нов радиофармацевтик, специфично насочен само към клетките на простатния карцином и неговите метастази. „Това е едно наистина голямо постижение, не само в нуклеарната медицина, но и в онкологията“, категорична е доц. Хаджийска.

За разлика от повечето останали малигнени образувания като рака на белия дроб, на дебелото черво, на гърдата, които могат добре да бъдат визуализираме с универсалния туморотропен радиофармацефтик - маркираната глюкоза, която е разпространена навсякъде, то досега ракът на простата не можеше да се диагностицира с нея, не беше достатъчно специфичен. „Сега в ръцете си имаме едно наистина мощно оръжие.

Инжектирайки го в пациента, той отива точно там, където са раковите образувания, които експресират специални клетки на повърхността си, ние ги наричаме рецептори и се свързва само с тях. Така онагледяваме само простатния тумор и евентуално неговите метастази на много ранен етап“, разяснява началникът на Клиниката по нуклеарна медицина в болницата.

Пациентите, които могат да се възползват от новия подход, са преди всичко тези, които вече са били диагностицирани с рак на простатата, били са лекувани веднъж радикално и при които в един момент туморният маркер започва да се покачва, както и за онези, при които съвсем наскоро е открито заболяването и тепърва им предстои да преминат към следващия терапевтичен подход. Преди урологът да знае дали може да махне простата е добре да е наясно дали заболяването не се е разпространило и на други места в тялото. Именно това знание може да промени коренно терапевтичния подход. Новото изследване позволява в много по-ранен етап да се открият тези изменения, което може да спести близо година-година и половина за пациентите, спрямо другите досегашни методи. „Много често наши пациенти се лутат до година-година и половина без да се разбере защо се покачва туморният маркер, без обикновените образни методи да могат да уловят това“, допълва доц. Хаджийска.

Специалистите, които са ангажирани с изследването, са много. Основна роля имат радиохимиците, които трябва да създадат контрастното вещество - въпросният галий 68 PSMA. След като премине редица тестове се инжектира на пациента. Процесът на инжектиране, изследване и последващ престой в болницата, отнема минимум 2-3 часа. За разлика от обикновения контраст, който често е противопоказен за пациенти с бъбречна недостатъчност или предизвиква алергични реакции, този нов радиофармацевтик няма описани странични ефекти. „Той е нов и за Европа и ние сме много горди, че успяхме да интегрираме тези нови технологии и в България. Отне ни над пет години, докато стигнем дотук и аз съм много благодарна на всички от „Александровска“ болница, които ми повярваха. Инвестициите на болницата са големи за този проект“, допълва специалистът.

Другото голямо постижение за екипа й, както и за болницата е, че изследването се поема от НЗОК. За сравнение в чужбина себестойността му достига до 3000 евро, без разходите за престой и път.
Какво по-точно представлява методът, както и колко често и след каква възраст мъжете трябва да си правят скринингови изследвания, вижте във видеото:

Кой е днешният ни гост накратко:
Доц. д-р Валерия Хаджийска е родена през 1982г. в гр.Дупница, където завършва с пълно отличие гимназия, а впоследствие през 2007 г. с отличие и МУ-София. Още по време на следването си проявява интерес към нуклеарната медицина като се обучава, участва и подпомага работата в Клиниката по нуклеарна медицина към УМБАЛ ”Александровска” . Придобива специалност по нуклеарна медицина през 2013г. и през същата година защитава дисертация на тема „Приложение на нуклеарномедицинските методи за диагноза на уролитиазата и нейните усложнения”. От 2014г. е избрана за главен асистент към КЦНМЛМО към МФ-София. За сравнително кратък период от време (от 2008г. до 2016 г.) успява да развие изключително успешна научна кариера, като към момента е основен автор и съавтор в над 55 научни труда. Научните съобщения са приети в международни списания с висок импакт-фактор, като European Journal of Nuclear Medicine and Molecular Imaging (4.53) и European Urology Journal (5,63).
Доц. Хаджийска, дм е редовен член на Българския Лекарски Съюз (БЛС), Българската Асоциация по радиология (БАР), Българското Дружество по Нуклеарна медицина (БДНМ) и Европейската Асоциация по Нуклеарна Медицина (EANM).


Гардероб водеща:



Ако тази тема ви е била интересна, но и полезна – абонирайте се за „Код здраве“ в:
iTunes
Spotify
Google Podcasts
Soundcloud
Overcast
Castbox
Pocket Casts
Както и през RSS

Коментари

Добави Коментар

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.