Автор
Woman.bg

9 права в магазините, които имате, но малко от вас знаят

Случвало ли ви се е, след като платите на касата, охранителят да изиска от вас да надникне в чантата ви? А имали ли сте случай, в който да ви забранят да влезете в супермаркета заради пълна торба в ръцете ви? Или пък такъв, в който поради неволно счупен от вас продукт от рафтовете на магазина, да ви принудят да го платите? Ако сте попадали в подобни ситуации, трябва да знаете, че грешката не е във вас, а в ръководството и служителите на магазина!

Поднасяме на вниманието ви 9 права, които има всеки посетител на търговски обект, но за които малко от нас знаем:

1. Ако лична вещ изчезне от отделението за багаж

Ако искате да оставите нещата си в отделението за багаж, не обръщайте внимание на предупреждението, че магазинът не носи отговорност за вашите лични вещи. Администрацията е задължена по закон да възстанови стойността на липсващите ви или повредени вещи.

2. Ако пазачът ви заподозре в кражба и иска да претърси багажа ви

Важно е да запомните, че охранителите на търговския обект не са служители на реда и съответно нямат право да претърсват вещите ви или да надничат в чантата ви. Ако някой се опита да инспектира вещите ви, кажете му, че си знаете правата и че той не е упълномощен да претърсва клиентите. Предложете му да изчакате полицията, за да докажете невинността си. Ако се стигне до претърсване, то се извършва само в присъствието на свидетели и с подготовка на протокола!

3. Ако стоката, която сте закупили, е дефектна

В никакъв случай не изхвърляйте касовата си бележка след направената от вас покупка. Тя ще ви е нужна в случай че закупеният продукт се окаже повреден, дефектен или с изтекъл срок на годност. Ако това се случи, имате пълното право да го замените или да си поискате обратно парите

4. Ако случайно счупите нещо

Има едно златно правило, което трябва да запомните добре! А именно - докато не платите продуктите, те принадлежат на магазина. Ето защо никой няма право да ви принуди да заплатите на касата за повредения неволно то вас продукт. В такъв случай служителите са длъжни да изхвърлят стоката, която е в несъответствие с приетите стандарти. Длъжни са също така да се съобразяват с изискването разстоянието между рафтовете да не бъде по-малко от 1,4 м. Затова, поставяйки пирамида от крехки бутилки в центъра на пътеката или чистейки подовете до блясък, подлагайки клиентите на риск от подхлъзване, магазините носят абсолютна отговорност в случай на инцидент.


5. Ако ви откажат по-голяма банкнота

Отказът на касиера да приеме по-голяма банкнота с оправданието, че не може да ви я развали, е абсолютно незаконно! Служителите на който и да е магазин нямат право да ви откажат правото да направите покупката. Тяхно задължение е да разполагат с достатъчно дребни банкноти и монети, както и да ви върнат рестото.

6. Ако цените на един продукт се различават

В случай че цената на продукта на рафта и цената, която изискат от вас на касата е различна, можете да потърсите правата си и да поискате среща с управителя. Вие сте в пълното си право да настоявате да платите по-ниската цена, поставена на рафта пред продукта. Трябва да знаете, че поставяйки номер върху етикета с цените, магазинът сключва публична оферта с купувача. Това го задължава да предоставя достоверна информация и да продава стоките на посочената върху етикета от рафта цена.


7. Ако попаднете на стока с изтекъл срок на годност

Ако видите върху етикета на продукта, че срокът на годност е изтекъл, обезателно уведомете за това служител, касиер или директно управителя на търговския обект. Тяхна отговорност е да следят за свежестта и годността на стоките, които продават на клиентите си. Все пак, ако някой е пропуснал да забележи, че времето на даден продукт е изтекъл, редно е да го споделите на някого от служителите.

8. Ако забележите няколко цени на етикета

Напълно възможно е служител на магазина умишлено да подмени реалната цена на определена стока с друга, която е завишена. В такъв случай, ако откриете два или повече етикета върху въпросния продукт, върнете го и изискайте да ви върнат парите. Законът задължава магазина да предоставя достоверна информация на клиентите си, а не да ги обърква.


9. Ако не позволят да влезете с количка

Ако охранител или някой от служителите на търговския обект, в който искате да пазарувате, ви направи забележка пред входа на магазина заради детската количка и откаже да ви пусне, имате право да поискате алтернативно средство за превоз на детето ви. Ако супермаркетът не разполага с такова, никой от неговите служители няма право да ви забранява да влизате.

Четете още: 5 признака, по които да разпознаете евтината жена