Автор
Кристина Кирова

Черен петък или Ден на нищокупуването?

Днес е големият ден! Много от вас сигурно са си взели отпуск и са направили всичко възможно, за да освободят деня си и да пазаруват на воля, защото Черният петък, както винаги, ни обещава невиждани намаления по магазините.

Дали наистина е така и откъде идва тази традиция? Заслужава ли си да отделяме толкова много време за пазар точно в този ден и отразява ли се благоприятно на джоба ни? Ще разберем сега, като ви споделим някои интересни факти.

Разбира се, родината на Черния петък е САЩ. От десетки години насам това е последният петък на месец ноември, който се смята за златна възможност да се снабдим с всичко необходимо (а и не чак толкова необходимо) за предстоящите празници. С времето Черният петък придобива все по-широка популярност и един наистина забавен и любопитен факт е, че в Америка той предизвиква много по-силен интерес дори и от „Дисниленд“. По традиция Черният петък е точно след Деня на благодарността. Според проучвания 55% от населението на САЩ пазарува трескаво в деня на големите намаления. Тази година се очаква да бъдат регистрирани рекордни продажби и може би ще е най-големият Черен петък в историята. Според Daily Mail в Англия разпродажбите ще бъдат феноменални, като търговците дори са заплашени от загуби.

Между другото, терминът „черен петък“ невинаги е бил използван като нарицателно за изгоден пазар. През 1869 г. в САЩ това словосъчетание характеризирало хаоса по улиците на Филаделфия.

В родината на Черния петък магазините очакват купувачите още от полунощ, за да може максимален брой хора да се възползват от намаленията. На някои места отбелязват и „сив четвъртък“ - когато големите намаления започват ден преди Черния петък.

Знаете ли, че този ден има и интересна алтернатива – Денят на нищокупуването. Това е начинът хората по света да протестират срещу консуматорството. Но дали има смисъл само в един ден от годината да показваме любовта си към пазаруването или да изразяваме възмущението си от манията по шопинга? Едва ли. Истинските шопинг маниаци знаят кога са намаленията и винаги се възползват от тях, не им е необходим Черен петък.

Въпреки че в днешния модерен свят вече можем да пазаруваме и онлайн, все още в деня на намаленията в моловете трафикът чувствително се увеличава. В САЩ дори често се стига до физическа саморазправа в борбата за някой ценен артикул. В историята има записани и смъртни случаи.

Може би най-интересният факт, свързан с Черния петък, е че всъщност магазините не предлагат наистина неустоими оферти. Просто маркетинг стратегията им е повече от добра. Всъщност на много места стоките са предварително увеличени, а след това намалени до обичайната им цена. И въпреки че купувачът не спестява, идеята че даден артикул е намален го кара да пазарува все повече и повече. По този начин купувачите са убедени, че са се възползвали от уникални оферти, а търговците са припечелили добре.