Д-р Ангел Кунчев: Дезинфектантите пазят живота в условията на пандемия

15 октомври 2020 | 14:30
713
2
2

Да се увеличи броят на диспенсърите с препарати за дезинфекция. В ресторанти и дискотеки да се поставят стрелки, които да указват накъде да се движат потоците от хора. Обикновените почистващи продукти, използвани в рутинните санитарно-хигиенни дейности, да бъдат заменени с дезинфектанти на спиртна основа. Това са само част от мерките, набелязани от представителите на Българската асоциация на заведенията (БАЗ) и държавния здравен инспектор доц. д-р д.м. Ангел Кунчев по време на онлайн среща.

Събитието се организира от Националната пациентска организация и е част от поредицата уебинари, насочени към работодатели и служители, заетите в сферата на услугите, работещите в обществените институции и др. Целта на инициативата е да популяризира най-важните мерки в индустрията в условията на пандемия.

Препоръките на здравните власти са да има диспенсъри с дезинфектант на възможно най-много точки в заведенията. Мярката е насочена както към посетителите, така и към персонала. Дори за ръце специалистите препоръчват продукти на течна основа с минимум 70% етилов спирт. Така дезинфектантът достига по-добре до гънките на кожата и се разнася по-ефективно.

Желателно е в препарата да има и протектор за кожа. Най-често използваният и препоръчван от СЗО е глицеринът. Дезинфектантът, съдържащ протектор, е по-добър от чистия спирт, тъй като се грижи за здравето на епидермиса. Много често в търговските марки се влагат и други съединения, например аромати и оцветители, които нямат отношение към дезинфекциращото действие на продукта. Това обаче е проблем, защото те предизвикват алергии или кожни обриви, ето защо трябва да се търсят продукти с вложени безвредни природни съставки, като например добре познатата лавандула, съветват експертите.

„До момента няма нито едно огнище на вируса в заведение и аз съм убеден, че една от причините за това е дисциплинираното поведение на повечето ни колеги“, коментира председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов.

Според него е изключително важно да се спазват противоепидемичните мерки, за да преодолеем коронакризата възможно най-бързо. Всеки собственик на заведение и неговите служители имат интерес от това, допълни Алигбегов.

Според д-р Кунчев хората не трябва изрично да търсят името COVID-19 на етикета. Достатъчно е върху него да е изписано, че продуктът има вирусоцидно или частично вирусоцидно действие, както и номерът на разрешителното му от Министерството на здравеопазването“, допълни той.

По думите на държавния здравен инспектор, към момента в заведенията, където се сервират храни и напитки, съществува действащ алгоритъм за спазване на противоепидемичните мерки и дезинфекция. Той е описан в указанията на Българската агенция по безопасност на храните, изготвени съвместно с Министерството на здравеопазването. Според тези указания, използваните в обектите биоциди (дезинфектанти) трябва да бъдат разрешени от министъра на здравеопазването, да бъдат задължително етикетирани от производителя, като на етикета следва да бъдат посочени данните за тяхното предназначение, изискванията относно начина им на използване, дозиране и условия за безопасно съхранение, номер на издаденото разрешение. В зависимост от обектите и повърхностите, които ще бъдат третирани, дезинфектантите трябва да бъдат разрешени за Продуктов тип 2 „Дезинфектанти и алгициди, които не са предназначени за пряка употреба върху хора или животни“ и за Продуктов тип 4 „Област на употреба, свързана с храни и фуражи“.

Има продукти, които отговарят едновременно и на двете категории действие. Именно те са подходящи за дезинфекция на повърхности като маси, столове, дръжки на врати, барове, плотове и повърхности в помещения, кухни за приготовление на храни и други подобни. Ето защо, според д-р Кунчев, една от работещите мерки по време на пандемия би могла да бъде обикновените почистващи продукти, използвани в рутинните санитарно-хигиенни дейности в заведенията, да бъдат заменени с дезинфектанти. „Препаратът за дезинфекция на повърхности трябва да бъде течен и с поне 70 на сто спиртно съдържание, тъй като алкохолът е сред най-ефикасните и безопасни химикали, които намаляват ефективно патогените, включително и коронавируса“, коментира държавният здравен инспектор.

В рамките на събитието програмният директор на Националната пациентска организация Александър Миланов сподели, че общественото здраве зависи от дисциплината, дезинфекцията, дистанцията и информирането на обществото за потенциалните рискове и опасности. „Свикваме да живеем в пандемия, преориентираме се, търсим алтернативи, но не бива да забравяме, че вирусът е опасен и може да има сериозни последици за уязвимите пациенти с хронични заболявания“, допълни Миланов.

Част от другите мерки, обсъдени на уебинара, са свързани с поетапното влизане на хора в обекта, без да се допуска тяхното струпване. На местата, на които се очаква да се събират по-голям брой хора, пък е необходимо да се поставят табели, указващи спазването на дистанция както между самите посетители, така и между служителите на обекта.

Още по темата

Коментари

2 Райко
  15 октомври 2020 | 17:01 отговор
 

След отличните мерки, който взе браншът няма как да е друго яче, успех

 
1 Кирилов
  15 октомври 2020 | 17:00 отговор
 

Браншът се страви на 100% с ковид кризат и опазването на здравето на клиентите си

 

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.