Хиляди животински видове бягат на север и юг: Навлезли сме в шестото масово измиране!

Един милион животински и растителни видове от съществуващите осем милиона на планетата са застрашени от изчезване заради човешката дейност, алармира "Би Би Си".

500 вида бозайници, птици, влечуги и земноводни са изтласкани до критични точки на съществуването си само за последните десет години вследствие на безконтролния дърводобив и бракониерството, заявява пред изданието проф. Герардо Кебалос от Националния университет на Мексико в Мексико Сити. Експертът сигнализира, че регионалните екосистеми са пред колапс и че пагубното въздействие на човешката дейност продължава с пълни темпове.

"Навлезли сме в шестото масово изчезване. Въз основа на нашите изследвания и това, което виждаме, кризата на изчезването е толкова голяма, че каквото и да правим в следващите 10 до 50 години, тя ще определи бъдещето на човечеството", уточнява той.

Проф. Кебалос работи над проучването с други двама известни учени, професорът от Станфордския университет Пол Ерлих и д-р Питър Рейвън от Ботаническата градина на Мисури в Сейнт Луис, САЩ.

Използвайки данни на Международния съюз за опазване на природата (IUCN) от Червената книга на застрашените видове, те са идентифицирали най-малко 515 вида, които са на ръба на изчезване, с по-малко от хиляда останали екземпляра. Животни изчезват на всеки континент, включително Антарктида, на места, силно засегнати от хората, предимно в тропиците и субтропиците. Сред тях са златен лъв тамарин, етиопски вълк, явайски носорог, испански царски орел, жълтоушен папагал и зелена отровна жаба. Изследването е публикувано в списанието "Proceedings of the National Academy of Sciences".

В доклада си те очертават мрачна картина на бъдещето. Бъдеще, опустошено от ненаситната консумация на човечеството, която унищожава естествения свят. С други думи – прогнозите в доклада са катастрофални, ако не бъдат предприети спешни действия в защита на планетата.

Становище по проблема изразява проф. Даяна Фишър от университета в Куинсланд, Австралия. "Съгласна съм с авторите, че тази криза на изчезване трябва да бъде издигната до ниво извънредна ситуация, равна на изменението на климата", подчертава тя.

Предупрежденията на учените, че светът е изправен пред шесто в историята си масово изчезване на видовете не е от днес или вчера.

Припомняме, че неотдавна по проблема с измиращите видове биха тревога и експерти по биоразнообразието към ООН в доклад на Междуправителствената платформа за биологично разнообразие и екосистемни услуги, разработван в продължение на три години от 145 специалисти от 50 страни.

Видовете изчезват със скорост 100 пъти по-голяма от естествения темп през последните 10 милиона годин. Но за разлика от други масови изчезвания, причинени от изригвания на вулкани или удари на астероиди, за това сме виновни само ние, констатират още учените.

В същото време друго проучване, публикувано в "Нейчър" предупреждава за опасността, изтъквайки глобалното затопляне, в това число и строенето на пътища и земеделските стопанства, като основни фактори, принуждаващи хиляди видове да бягат от естествените си местообитания в посока север или юг. 30 500 промени на местообитанията на повече от 12 000 вида бактерии, гъби, растения и животни са констатирани според изследването.

Местообитанията на земноводните се изместват средно с 12 м годишно, а на влечугите – с 6,5 м. В същото време, изместването при насекомите, много от които пренасят смъртоносни за хората болести, е с 18,5 километра годишно. На този фон средният темп на изместване на местообитанията на морските животни е с около 6 километра годишно. Тези разлики, според учените, вероятно се дължат на това, че въздухът пренася топлината 25 пъти по-малко ефективно от водата.

Тревожни са и данните, свързани със замърсяването с пластмаса, което е нараснало с 10 пъти от 1980 г. насам. Също така, между 300 и 400 млн. тона отпадъци биват изхвърляни в световния океан всяка година.

Четете още: 10 животни, които изчезнаха през последните 20 години