Далаверките и Брадъра - винаги на мода

14 септември 2018 | 14:07
видяна 25516
коментари 3
снимки: Facebook

Представете си сериал, който всяка есен пристига триумфално... с един и същ сезон. И въпреки че и миналата, и по-миналата година вече сте гледали всичките епизоди, пак включвате телевизора и лоботомирано се втренчвате в екрана. Защото това е „българско“ шоу и макар с копиран чужд формат, и макар и зле режисирано - е почти единственото по-високобюджетно предаване в национален ефир, предназначено за масовия зрител.

Сериалът се казва Big/Vip Brother и в него вече повече от 14 години се разхождат все сходни силуети с бронзов тен, боядисани коси, добре оформени вежди и устни, но най-вече със сходни психически, емоционални и социални качества, които твърди се, ги правят „различни“.

Някои от тези хора са с ограничен културен хоризонт, но повечето са с широк материалистичен такъв. До един са склонни към авантюризъм и необмислени действия. Плюс е, че са импулсивни, екстровертни, повърхностни и най-вече силно нарцистични.

Но онова, което никой не казва за „актьорите“ в сериала, е, че до един са затруднени: най-често материално, а често психически и/или емоционално. Обещанието за лесни пари и за слава ги привлича като магнит. Затова и все един и същ типаж хора вече създава един и същ продукт.

14 години са много време, а за българското общество последните две десетилетия са си направо епоха. За това време големи маси хора преживяха мащабни промени в различни аспекти на бита и светогледа си.

Но сериалът Big/Vip Brother не преживя никаква промяна.

И той продължава да запълва ефира със същите евтини номерца, със същите прозрачни манипулации над затворени хора, със същите измислени „скандали“, със същото повръхностно стържене на важни за обществото теми под формата на гротеска и в името на собствения рейтинг.

И в крайна сметка, зад кулисите отново проблясва същата малка, жалка далаверка, типична за цялата ни страна: да направим много пари, влагайки минимални усилия.

За късмет на телевизионните далавераджии, изпосталялото, профанизирано и нискокултурно общество с радост продължава да откликва на предложението за „далаверка“. И отвсякъде изскачат „кандидати за слава“.

Ето ги: те се надигат от дъното на своите артистични кариери и от маргиналните си занимания, за да се превърнат пред камерата във величествени фигури от „шоубизнеса“. А когато няма достатъчно желаещи (за добро или за лошо България е сравнително малка), продуцентите лесно успяват да навият наивни и суетни колеги от телевизията като Мира Добрева, Миглена Ангелова, Жоро Торнев... Или залязващи естрадни звезди като Йорданка Христова, дует Ритон, хората от „Тоника“. И накрая наградите винаги отиват по сценарии на „наш човек“, като вотът неминуемо е манипулиран. Знаят го всички, работили за шоуто, знаят го зрителите, знаят го и самите участници.

И ето ги отново и тази есен: „шоузвезди“, „фрикове“, ексцентрици и рецидивисти - те в унес търкат кухненски плотове, чистят с прахосмукачка, стискат чаши с поредното уиски в ръце с високо вдигнат малък пръст и до насита се наслаждават на отраженията си в огледалата на все същата Къща.

Типично за далаверките е, че продължават да съществуват, докато номерът минава.

А при тази контролирана и несвободна телевизия, при тези слаби и нискобюджетни телевизионни продукти, номерът все така минава.

Затова и екипът зад телевизонното шоу си работи по все същата схема още от 2004 година. И докато някой умен телевизионен шеф не се обяви радикално за края на това безумие, може би на горките българи ще ни бъде пробутван този „сериал“ и през 2034 година.



Само си представете свят, в който се придвижваме единствено с електромобили, в който парите са се превърнали във виртуално понятие, в който успешно работи директната демокрация, в който градовете са напълно чисти и екологични... А по телевизията в един забутан край на Европа се върти поредният „брадър“. И продължава да властва над масовия вкус, вдигайки успешно параван над иначе важни теми като сексуланост, еманципация, сексизъм, насилие и морал.

А можеше да бъде по-различно: при мощната аудитория, която за толкова години екипът на “брадърът” имаше, все можеше да се опита да изгради едно по-умно послание от това, че затвореният човек накрая получава награда... Можеше.

А сега перспективата е мрачна и е напълно реална: в България по-скоро ще настъпи тоталния край на телевизията като такава изобщо, отколкото да доживеем края на морално-остарялото шоу. 

Четете още: Радина Кърджилова: Деян не ме бие!

Още по темата

Коментари

3
  16 септември 2018 | 18:51 отговор
 

а, не бе, сменят чаршафите от време навреме :))

 
2
  15 септември 2018 | 18:59 отговор
 

Не е ли странно, 23000 четения и нито един коментар по темата??? На мен ми е страшно от този факт, целокупният народ ще е в далаверата до края на...кое? На света, може би...

 
1 нека довършим
  15 септември 2018 | 11:12 отговор
 

... и статията за която вие току що взехте парички г-жо Стоименова също я четем безброй пъти при излизането, средата и края на всеки следващ сезон на Брадър-а от 2007-ма /примерно/ насам и ще продължим да я четем отново и отново и тн и тн.

 

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.