Автор
Ива Петрова

Коя е античната палавница Филенис и какво не знаем за първия наръчник за секс в Древна Гърция

Сексуалността винаги е изпълнявала важна роля в живота на хората. Известни са няколко древни документа за секса, които хвърлят светлина върху това как античните цивилизации са възприемали и изследвали своята сексуалност. „Парфюмираната градина“ на арабите, „Торинският еротичен папирус“ и прочутата „Камасутра“ са документирани доказателства за безкрайните търсения на човека в дебрите на удоволствието още от древни времена. Също като днес гледаме порнография или търсим в интернет съвети за подобряване на сексуалния си живот, в древността наръчниците са били изключително популярни поради същите тези причини.

Такъв е случаят със сексуалния наръчник на Филенис - „Радостта от секса“. Смята се, че видната авторка на първото в Древна Гърция ръководство за секса е родена около IV век пр. н. е. Животът ѝ е мистерия, но нейният наръчник става толкова известен, че се споменава в няколко древни исторически източника. Поради тази причина съществуват и няколко вариации на пикантния документ. Официалният, базиран на фрагментите, открити в древния египетски град Оксиринхус, представя Филенис като автор на ръководството. В него се отбелязва, че Филенис идва от остров Самос. Но преди да се запознаем с фактите за нейното възможно съществуване, нека първо да насочим внимание към ръководството.


„Радостта от секса“ е била широко четена, макар и публично съдена в същото време. Това неодобрение очевидно произтича не от факта, че е написано произведение със сексуално съдържание, а от това, че е написано от жена.

Според въпросните и единствено оцелели фрагменти текстът е разделен на три глави, включително и въведение. Всяка глава се фокусира върху три различни теми: съблазняване, ласки и целувки и накрая полов акт. Фрагментите включват известен брой думи и изречения, някои от които все още остават неразгадаеми. Все пак към момента учените са успели да направят някои задълбочени проучвания на източниците и са открили, че става въпрос за монография на сексуални пози, предназначени за подобряване на сексуалния живот.

Според някои съвременни експерти хората от онова време са възприемали ръководството като нещо изключително ценно и възвишено, като философия, посветена на изкуството на правенето на любов. Други учени обаче смятат, че това не е нито наръчник за секса, нито книга, а пародия на научните трудове за секса, писани по онова време.

Становището, че това е пародия, засилва съмненията относно самоличността на Филенис. Тя е била нещо като мит сред древните гърци. Според някои сведения тя е работила като елинска хетера на своя остров или дори като проститутка. Самос е бил популярен със своите проститутки и „ниски морални стандарти“.


Фактът, че е практикувала най-старата професия, обяснява защо мнозина предполагат, че тя е имала толкова обширни познания за изкуството на секса. Нещо повече, Филенис било много популярно име, което много проститутки приемали като свое, да кажем, „алтер его“. Думата philaina е в женски род и идва от philos, което означава любов.

Повечето учени обаче застъпват мнението, че това е просто псевдоним, избран да прикрие истинската самоличност на автора. Според древногръцкия поет Есхрион от Самос зад прякора се крие не древногръцка хетера или куртизанка, а философът Поликрат от Атина, който се отличавал с много подобен стил на писане. Така цялата история на проститутката от Самос изглежда като перфектен начин да се осмеят и сатиризират научните трактати за секса. Само си представете как хората от онова време биха реагирали на текст, написан от истинска жена или проститутка. Определено биха гледали на него с насмешка. Друго си е обаче, когато един такъв научен трактат е написан от ерудиран философ с възвишен език, придаващ на творбата си ироничен смисъл.

Това, което е особено интересно, като се има предвид, че е възможно Филенис да е параван за неизвестни мъжки автори, е, че гръцкото общество активно е практикувало гей любов. Възрастни мъже, както женени, така и неженени, са имали връзки с млади момчета, обикновено непълнолетни. Това е така, защото в гръцкото общество сексуалното желание не се разглежда като маркер на пола – по-скоро това са ролите, поети от всеки участник в сексуалния акт. Това обикновено се разделя на активно проникване и пасивно проникване, или съответно доминиращи и подчинени роли. Доминиращата роля се свързва с мъжественост, по-висок социален статус и зряла възраст, докато пасивната позиция се свързва с женственост, по-нисък социален статус и младост.

В крайна сметка не е толкова важно кой е истинският автор на творбата, колкото това, че текстът наистина е бил широко приет и използван като популярно ръководство за надграждане на сексуалните дейности на древна Гърция. Точно както много други документи на древните цивилизации се фокусират върху сексуалността, този текст също показва по директен начин отношението на хората от онези времена към интимността и сексуалните ласки.

Наръчникът включва голям сегмент за видовете жени, сред които дребнички, дръзки и красиви, както и насоки как те трябва да правят любов. В друга част от книгата се дават инструкции на мъжете как да съблазнят.

Очевидно Филенис е имала изключително място в обществото, въпреки че самоличността ѝ до ден днешен остава митична.

Четете още: Уникални секс пози от Кама Сутра