Патриция Романска

Истинската причина: Учени установиха защо студът ни разболява

Чудили ли сте се защо студът ни прави по-уязвими на вирусни инфекции – дълго време се смяташе, че студеното време насърчава струпване на хората в закрити пространства, което повишава контактното предаване, но скорошни научни открития сочат към друга причина…

Сезонните вируси са сред водещите причини за заболеваемост и смъртност – според статистиката на Световната здравна организация от 2017 г., всяка година повече от 650 хиляди души умират от респираторни заболявания свързани със сезонния грип. Вирусните епидемии водят до загуба на работни и учебни дни за повечето засегнати и по-сериозни усложнения сред имунокомпроментираните. До съвсем скоро причината за увеличената заболеваемост не беше ясна, докато екип учени от специализираната болница за болести на уши, нос и гърло в Масачузетс и Североизточния университет установиха, че отговорът се крие в една от първите контактни точки между вирусите и човешкото тяло - носът.

От какво значение е носът?
Мукозната бариера на носната кухина е предната отбранителна линия на тялото срещу вдишаните респираторни патогени, чрез набор от имунни механизми. Фокусът на научното откритие са извънклетъчните везикули – мехурчета оформени от липиден двуслой, които съдръжат микро РНК, което се предава от клетка на клетка и подсилва имунния отговор на тялото. В допълнение към това, везикулите директно неутрализират вирусната частица и блокират навлизането в клетките.

Какви са оптималните температури за здравето?
Според експеримента проведен върху епителни клетки от носа, изложени на 37°C и 32°C, понижаването на телесната температура с 5°C води до значително намален имунен отговор в носа и спад в производството на извънклетъчните везикули с 42%, както и намаляване на качеството им. Поради намаления имунен отговор, вирусът е по-способен да се прикрепи към клетките на носа и да причини инфекция.

Как да се предпазим?
Тъй като носът не е вътрешен орган и е предимно съставен от хрущялна тъкан, покрита от тънък слой кожа и минимално количество изолираща мазнина, той се охлажда много по-лесно. Шаловете над носа предпазват от студа, вятъра и вирусните частици, а физическата активност и приемът на горещи течности стоплят тялото и подпомагат кръвообращението. Трябва да се вземе предвид, че при хора с хронични заболявания, които намаляват телесната температура и влошават оросяването: намалена функция на щитовидната жлеза, диабет и сърдечна недостатъчност, температурата на носа е по-ниска, което ги прави значително по-уявими в студените месеци.

Четете още: Витаминът, който не трябва да забравяте тази зима