Витаминът, който не трябва да забравяте тази зима

12 януари 2023 | 13:59
8915
1
снимки: Unsplash
1

Забелязвате ли спад в имунитета, настроението и нарушения в съня през зимните месеци? Тези промени са свързани с липсата на светлина, но има начин да бъдат коригирани…

Климатичните промени през зимните месеци са изпитание за тялото – настинките, гриповете и други респираторни заболявания зачестяват, тъй като сухият въздух натоварва дишането, а ниските температури потискат имунната система. Най-предизвикателен за здравето е недостигът на светлина, вследствие на който се развива дефицит на витамин D. Дефицитът се наблюдава при страдащите от сезонна депресия, автоимунни заболявания и остеопороза. Статистики сочат, че приблизително 1 милиард души са засегнати от тежък дефицит на витамин D, а около 50% от световното население има нива, които са леко понижени.

Как да приемаме витамин D?
Добавките с витамин D са широко-достъпни, но е малко известно как да се приемат съобразно свойствата на витамина. Витамин D принадлежи към групата на мастно-разтворимите витамини – за оптимално усвояване е необходимо да се приема с мазнина. За да може тялото да метаболизира витамин D, е нужен адекватен прием на магнезий, който е ко-фактор в активацията му. Тъй като една от основните функции на витамин D е да осигури адекватни нива на калций в кръвта, трябва да се приема в допълнение с витамин K2MK4 , който регулира отлагането на калция в костите, вместо меките тъкани и артериите.

 

Терапия със светлина

Въпреки че има светлина през зимата, поради наклона на земната ос, слънчевите лъчи падат под по-малък ъгъл, което увеличава площта, по която се разпространяват, за сметка на интензитета на светлината. Витамин D се синтезира в кожата при излагане на UVB спектъра на светлината, като по-голям дял от него е блокиран от атмосферата на Земята при падането на косите зимни лъчи. Някои солариуми, както и витамин D лампите, предоставят UVB лъчение. Според изследване проведено върху страдащи от сезонна депресия, терапията с пълен спектър ярка светлина демонстрира статистически значим антидепресивен ефект. 

Витамин D в диетата

Исторически, хората населяващи арктичните зони са си набавяли витамин D чрез диетата. Животинските продукти съдържат формаta на витамин D, известна като холекалциферол, която е по-лесна за усвояване от растителните форми. Най-богата е мазнината на студеноводните риби, млякото от пасищно отглеждани животни, както и яйцата на птици отглеждани на открито. 

Четете още: Как да си включите ограничител на тревожността: Топ 3 тайни на Дейл Карнеги


Още по темата

Коментари

1
  12 януари 2023 | 22:31 отговор
 

ЕЛАТЕ ДА СЕ ЗАБАВЛЯВАМЕ ЗАЕДНО С ФЕНТЪЗИ ИГРИТЕ В РАЗЛИЧНИ СПОРТОВЕ ПРОСТО МАХНЕТЕ СПЕЙСОВЕТЕ, А И ДА СПЕЧЕЛЕТЕ НАГРАДИ И РЕАЛНА ВЪЗМОЖНОСТ ПРОСТО ДА СЕ СЪЗТЕЗАВАТЕ С ДРУГИ ХОРА С РЕАЛНИ СПОРТИ ИГРАЧИ И ТОВА МОЖЕ ДА ВИ ДОНЕСЕ ПАРИЧНА НАГРАДА ДОКАТО СЕ ЗАБАВЛЯВАТЕ КАТО СЕ ЗАБАВЛЯВАТЕ САМО ОНЛАЙН ПРОСТО МАХНЕТЕ РАЗСТОЯНИЕТО И ГО ВЪВЕДЕТЕ В ГУГЪЛ ТЪРСАЧКАТА БЕЗ ТЯХ ВЕЧЕ СЕМЕЙСТВО НА ДНЛ ФЕНТЪЗИ В СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ Е ПОЧТИ 2800 ФЕНТЪЗИ ЛЮБИТЕЛИ! F A N T A S Y D N L N . F R E E . B G

 

Добави Коментар

Най-четени