Немският дизайнер Дитер Рамс (Dieter Rams) е роден на 20 май 1932 г. във Висбаден (Wiesbaden), Германия. Той е смятан е за един от най-влиятелните дизайнери на двадесети век.

Работата му е тясно свързана с името на световноизвестната компания "Браун" (Braun), където ръководи отдела за дизайн между 1961 и 1995 г., а също с компанията Vitsœ, съвместно с която, през ’60-те създава емблематичната система етажерки и полици "606", а по-късно и столовете "620".



В зората на ’80-те, на базата на своя богат опит, Рамс формулира десетте правила за добър дизайн. Тези правила остават известни в история като "Десетте постулата на добрия дизайн" или The Commandments.

Според Рамс добрия дизайн е…

1. Иновативен

Той нито копира вече съществуващ дизайн, нито произвежда нещо ново само в името на оригиналността. Същността на иновацията трябва да бъде ясно видима във всички функции на продукта. Въпреки че усилията за постигането на тази цел са изтощителни, технологичният прогрес продължава да предлага много нови възможности за иновации.

2. Полезен

Продуктът се купува за да бъде използван. Той трябва да служи за определена цел – както с основните си функции, така и с допълнителните. Най-важната задача на дизайна е да оптимизира удобството при ползването на продукта.



3. Естетичен

Качеството "естетика" на един продукт е неразделна част от неговата практичност. Без съмнение за потребителя е неудобно и изморително да си служи с продукти, които са объркващи, "лазят по нервите" и на които не може да се разчита. Въпреки това, въпросът за естетическите качества на един продукт винаги е бил труден за определяне по две причини: първо – трудно е да се говори за визуалните качества на даден продукт, понеже думите носят различно значение за всеки отделен човек. И второ: естетичните качества са съчетание от най-различни детайли, едвам уловими оттенъци, хармония и равновесие от цял набор визуални елементи. За да се съчетае всичко това и да се оцени правилно, е необходимо "набито око", школувано с дългогодишен практически опит.

4. Говорещ сам за себе си

Добрият дизайн помага на продукта да бъде разбран от потребителя. Той избистря структурата на продукта. В добрия случай, дизайнът кара продукта да говори. В най-добрите случаи, продуктът вече говори сам за себе си и не е необходимо да дълго, досадно четене на упътвания и ръководства за употреба.

5. Дискретен

Продуктите ,които удовлетворяват този критерий обикновено са средства или инструменти. Те не са нито декоративни елементи, нито произведения на изкуството. Следователно, техният дизайн трябва да бъде неутрален и да оставя поле за "себеизразяване" на потребителя.



6. Почтен

Продуктът с "почтен" дизайн не трябва да претендира за качества, които всъщност не притежава – че е по-иновативен, по-ефективен или по-ценен...докато всъщност не е. Той не трябва да манипулира потребителите.

7. Траен

Няма нищо дизайнерско в продукт, който остарява още на следващия ден. Това е една от основните разлики между продуктите със стойностен дизайн и всички продукти-еднодневки на консуматорското общество. Прахосването не трябва да бъде толерирано повече.

8. Завършен

През погледа на потребителя, целостта и прецизността на дизайна са синоними на продукта и неговите функции.



9. Приятелски настроен към околната среда

Дизайнът трябва да допринася за опазването на околната среда и разумното използване на суровините и материалите. Това означава, да се има предвид не само физическото замърсяване на нашата среда, но и нейното визуално замърсяване и разрушение.

10. Колкото може, по-малко дизайн

Назад към чистотата и простотата на дизайна.