Ако има неща, които до днес остават забулени в мъглата на дълбоката мистерия и продължават да вълнуват човешкото любопитство със своята мистика и загадъчност, то това със сигурност са изчезванията над една от най-мистериозните зони на планетата Земя – Бермудския триъгълник.
Известен още като Дяволския триъгълник, участъкът от океана между Маями, Бермудските острови и Коста Рика е уникална част от Атлантическия океан, тъй като през последния век е бил място на повече от 50 необясними изчезвания. Въпреки че зоната не е отбелязана на нито една търговска карта, предполага се, че обхваща площ от 500 000 и 1,5 млн. кв. мили в открити води.
Слухове за странностите и мистериозните случки в тази област съществува още от времето на Христофор Колумб. Според мълвата откривателят на Америка изпитвал трудности с навигацията по компаса. Има дори сведения, в които се посочва, че той и мореплавателите наблюдавали призрачни светлини в региона.
Някои учени предполагат, че въпросните странности и изчезвания се дължат на магнитното поле на Земята в тази зона или на свирепите природни бедствия. Други обаче стигат по-далеч, обяснявайки си случващото се със свръхестествени сили и теории за проходи към други измерения. До днес обаче точен отговор на странните явление науката не е дала.
Ето пет от най-страховитите и необясними изчезвания, събрани от History, които до днес остават неразгадани:
1. Корабът "Елън Остин"
През 1881 г. корабът "Елън Остин" тръгва от Ливърпул за Ню Йорк с пътници, емигриращи в Америка. Корабът е в открито море от няколко седмици, когато капитанът решава да предприеме непланиран кратък път през Саргасово море – маршрутът, който отвежда "Елън Остин" през Бермудския триъгълник. Малко след това капитанът забелязва в далечината друг кораб, който се движи хаотично. Корабът изглеждал изоставен и се движел непредсказуемо.
Обезпокоен, че това може да са пирати, капитан Грифин придържа кораба да безопасно разстояние в продължение на два дни, след което нарежда на екипажа да се качи на борда на странния кораб и да проучи защо той не отговаря на техните сигнали.
Част от екипажа му се качил на кораба, за да поеме управлението му в свои ръце и така заедно с "Елън Остин" да го отведе до бреговете на Ню Йорк, където да бъде спасен. Последвала буря, след преминаването на която капитан Грифин отново забелязал мистериозния кораб. Там обаче нямало и следа от екипажа, който той изпратил на борда му. Нямало дори и следи от евентуални кръвопролития и щети по кораба.
Притиснат от времето и ресурсите, капитанът решил да изостави кораба на дрейф и да продължи към Ню Йорк. Корабът и неговият импровизиран екипаж повече никога не били забелязани.
2. Крайцерът "Уичкрафт"
Уичкрафт е 23-метров луксозен крайцер, който изчезва вечерта на 22 декември 1967 г. Собственикът на лодката поканил свой близък приятел да излезе на брега на океана, за да разгледа коледните светлини над водите на Маями. Планът бил да изминат малко разстояние навътре в морето, да изключат двигателя и да се насладят на пейзажа.
В 21:00 ч. същата вечер бреговата охрана на Маями получила сигнал за бедствие, който спокойно ги информирал, че лодката се е ударила в нещо във водата и ще се наложи да бъде изтеглена на буксир от по-малко от миля от брега. Собственикът посочил, че това не е спешен случай и че ще изстреля сигнална ракета, за да уведоми бреговата охрана за точното местоположение на лодката. По-малко от 20 минути по-късно бреговата охрана достигнала мястото, където според тях било подадено обаждането, но нямало и следа от "Уичкрафт" или сигналните ракети. Нито крайцерът, нито двамата му пътници са били видени отново.
3. Фарът Грейт Айзък
Мистерията с фара Грейт Айзък е уникална с това, че и двамата пазачи на фара се намирали на сушата, когато са изчезнали. Местните предания разказват за кораб, който се е разбил и не е оцелял, с изключение на едно бебе. За пръв път фарът е пуснат в експлоатация в средата на XIX в., а в него живеят само двама жители на острова - неговите пазачи.
На 4 август 1969 г. малка лодка е пусната на вода, за да провери състоянието на фара. Рутинните обаждания остават без отговор. При пристигането си разследващите откриват, че островът е празен и няма следа от двамата му пазители. Малко преди това над острова е преминал ураган, но липсата на щети по жилищните помещения повдига въпроса защо двамата опитни пазачи на фара не са останали на мястото, където е най-безопасно. Други смятат, че двойката е попаднала в мрежа за контрабанда на наркотици, а може би и двамата са били отвлечени, но без доказателства за нечиста игра, които да подсказват нещо нередно, съдбата на двамата пазачи остава загадка.
Това не е единственият случай на изчезване на изолирани пазачи на фарове при странни обстоятелства, след като през 1900 г. трима мъже изчезват от островите Фланан, малка група край северозападното крайбрежие на Шотландия.
4. Полет 19
Може би най-известното изчезване в Триъгълника, съдбата на Полет 19 и PBM Mariner е накарала дори най-големите умове да търсят отговори. Когато Полет 19, група от пет торпедни бомбардировача "Авенджър", излита от Форт Лодърдейл на 5 декември 1945 г., те очакват тричасовото им бомбардировъчно пътешествие да бъде също толкова безпроблемно, колкото и полетите, които са правили безброй пъти преди това.
Малко след като хвърлят товара си от реплики на бомби, патрулът започва да се сблъсква с проблеми. Лейтенант Чарлз К. Тейлър, опитен пилот, смята, че компасът му е започнал да се поврежда и че Полет 19 е летял в грешна посока. Обезпокоен, Тейлър се свързал с друг инструктор по пилотиране от ВМС, който летял близо до брега на Флорида. Тъй като времето все повече се влошавало, Тейлър постъпил в разрез с протокола за насочване на изгубен самолет към залязващото слънце. Вярвайки, че се намират някъде над Флорида Кийс, Тейлър коригира посоката в опит да навлезе в Мексиканския залив.
Усетили грешката на Тейлър, някои от хората му оспорват решението му да продължи на североизток и го убеждават да обърне разказа си и да се върне на запад. По неизвестни причини обаче той отново обръща полета обратно, все още притеснен, че се намират някъде над залива. С отдалечаването на полета от сушата предаванията им стават все по-слаби и по-слаби. След като летели повече от определеното им време, екипажът започнал да се притеснява, че няма да успее да коригира навигацията си, преди да свърши горивото. В последното си предаване Тейлър казал на хората си, че щом първият самолет падне под десет литра гориво, всички ще снижат заедно, за да имат по-голям шанс за спасение. Няколко минути по-късно предаването приключило.
Сигурни, че всички са паднали в океана, военноморските сили незабавно започват издирване и спасяване. Две летящи лодки "Маринър" са изпратени да търсят изчезналия полет 19, но 20 минути след излитането една от лодките "Маринър" изчезва от радарите. Нито 13-те членове на екипажа, нито 5-те пилоти на полет 19, нито останките на някой от самолетите са открити.
5. Американският кораб "Циклоп"
На 4 март 1918 г. корабокруширащият кораб USS Cyclops отплава с крайна цел - Балтимор, Мериленд. Без планирани спирания по маршрута си и натоварен с манганова руда, той трябвало да пристигне в пристанището на 13 март. Корабът обаче така и не пристига. Последното предаване, получено от кораба, съобщава, че "Времето е добро, всичко е наред", а липсата на каквито и да било останки или SOS съобщение ражда сред мнозина спекулации около въпроса какво може да е накарало кораба и екипажа му да изчезнат някъде през деветдневния прозорец. И до днес изчезването на американския кораб "Циклоп" и неговия екипаж от 305 души остава най-голямата регистрирана загуба на човешки живот в историята на военноморските сили на САЩ.
Четете още: 7 от най-мистичните места в България с необяснима енергия