Антония Дамянова

Мистерията на Кървавия водопад на Антарктида е разкрита

Злокобно изглеждащ яркочервен водопад не е нещото, което бихте очаквали да видите насред ледения пейзаж на Антарктика, но такъв наистина съществува. Той се спуска в подножието на ледника Тейлър. Екип от учени твърди, че е разрешил дългогодишната мистерия на пурпурните води на т.нар. Кървави водопади на ледения континент.

Странната и очевидно ужасяваща гледка е открита за първи път през 1911 г. от геолога Томас Грифит Тейлър, който я приписва на червените водорасли. Едва половин век по-късно се оказва, че пурпурният цвят се дължи на наличието на железни соли.

Най-интересното е, че в началото водата е бистра, но малко след като излезе изпод леда, става червена, тъй като за първи път от хилядолетия желязото се окислява от въздуха.

View post on Instagram

Ново проучване стигна до интересно откритие. При изследване на водните проби експерти установиха, че желязото се появява в неочаквана форма. Технически това не е минерал - вместо това той приема формата на наносфери, които са 100 пъти по-малки от човешките червени кръвни клетки.

"Веднага щом погледнах изображенията под микроскоп, забелязах тези малки наносфери, богати на желязо. Освен желязо обаче те съдържат и много други различни елементи – силиций, калций, алуминий, натрий", споделя пред New Atlas Кен Лийви - автор на изследването. "За да бъдат минерал, атомите трябва да бъдат организирани в много специфична кристална структура. Тези наносфери не са кристални, така че методите, използвани преди това за изследване на твърди вещества, не ги откриват", добавя той.

"Досегашните ни методи за идентифициране на тези материали са неадекватни. За да се разбере наистина природата на повърхността на скалистите планети, е необходим трансмисионен електронен микроскоп, но в момента не е възможно да се разположи такъв на Марс", уточнява още Кен Лийви.

Тази находка е важна извън Антарктида и дори извън Земята. Само преди няколко години учените успяха да проследят водата до нейния източник, изключително солено подледниково езеро с високо налягане без светлина или кислород и микробна екосистема, която е останала изолирана милиони години. Това означава, че живот може да съществува и на други планети при същите негостоприемни условия, но за да го открием, е необходимо да се изпрати правилното оборудване.

View post on Instagram

Научната статия е публикувана в списанието Frontiers in Astronomy and Space Sciences.

Четете още: Хотелиери, внимавайте: Ето кои са най-крадливите туристи