Комуникацията е може би най-важното прийом за привличане на вниманието и печелене на одобрение в съвременния свят. Получаваме не това, което заслужаваме, а това, за което успяваме да се споразумеем.
Експертът профайлър и специалист по корпоративна сигурност - Анна Кулик, споделя как да се научите да постигате желаната цел по деликатен начин и компетентно да изграждате диалог с партньор или събеседник.
Какво е профайлър и защо качествата му са толкова необходими?
Профайлърът е експерт с изключително добър психологически усет към хората. Уменията, които притежава му помагат да предвиди бъдещото поведение на даден човек и мотивите му за извършването на определени действия. До голяма степен специалистът профайлър дължи способностите си на знания от психологията, социологията, криминологията, криминалистиката, политическите науки, математика и от други научни области. Профилирането е универсален инструмент и се използва в различни посоки и области на дейност.
Като цяло видовете профилиране могат да бъдат: политическо, криминалистично, масово и бизнес профилиране. Именно на последното спираме вниманието си тук, тъй като то е абсорбирало тактическите техники на всички предишни направления и се използва широко в ежедневието. Как протича работата на профайлъра на практика, а именно по време на среща лице в лице, където е особено важно да се владеят както тънкостите на комуникацията, така и психологията на поведение.
Мислете като профайлър: Как да се подготвите за предстояща среща и да спечелите своя събеседник
Първо си поставете цел: Какво искате да получите от срещата? Именно вие определяте градацията от „предпочитание“ до „компромис“, която може да възникне по време на диалога. Например искате да сключите работна сделка или най-малкото да получите платена сметка за ресторант или пък просто да направите гъвкави договорености като алтернатива. Във всеки комуникационен сценарий множеството цели са важни, за да сте сигурни, че имате място за маневриране и можете да се адаптирате към нови сценарии.
Второ, съберете цялата налична информация за предстоящия събеседник. Това може да изглежда тривиално, но огромна част от информацията се съхранява дори в социалните мрежи. Това се нарича „дигитален отпечатък“. И да, не напразно казват, че „Интернет помни всичко“.
На този етап е важно да научите колкото е възможно повече, за да разберете как опонентът ни взема решения, какво харесва, към какви принципи се придържа, от какво се страхува и за какво не си струва да говорите с него.
Може ли един профил в социалните медии наистина да ви каже много?Малко вероятно е да се състави пълен психологически портрет на човек, но да, възможно е да се събере необходимата обща информация за анализ. И така, на какво първо да обърнете внимание:
- Общият фокус на акаунта и стилът му на управление. Какви публикации публикува и каква информация носят? Какъв е стилът на изразяване на вашия събеседник? Какви интереси има той? Откриването на интереси и хобита е особено важно и ще ви кажем защо по-нататък.
- Анализирайте за кои общности е абониран вашият бъдещ събеседник. Колко социално активен е и оставя ли коментари? Ако да, какви? Те ще ви кажат много за позицията му и възможните „табута“.
- Google и провеждане на проучвания в други социални мрежи и платформи. С една дума, колкото повече информация имате, толкова повече инструменти имате за по-нататъшно взаимодействие.
А сега, както обещахме, към интересите. Този вид анализ ще ви позволи да обърнете внимание на опонента си. Важно е обаче да знаете и разберете какво ще спечели благоволението на човек по време на комуникация или, обратно, ще предизвика враждебност и може да провокира конфликт. Всичко е индивидуално.
Да приемем, че вашият събеседник е открит и социално активен човек, наскоро се е върнал от почивка и открито говори за това в социалните си мрежи. Попитайте го как е минала ваканцията му. Ако пък и вие сте посетили тази страна, е още по-добре, защото ще намерите допълнителен общ интерес. А това безспорно ще е във ваша полза, тъй като ще ви помогне по-бързо да създадете приятелска атмосфера по време на разговора.
Друг важен момент от подготовката за среща с вашия събеседник е изборът на място. Изберете място, което е удобно за опонента ви - настроението на диалога може до голяма степен да зависи от това. След като сте избрали мястото на срещата, опитайте се да не го променяте.
Направете репетиция. Това не е баналност, а важен етап, на който се извършва „сценарий, планиране на комуникационния процес“. Прогнозират се аргументите на страните, техните реакции на определени изявления и действия и се подбират контрааргументи.
Представете си, в зависимост от целта на срещата и личността на събеседника, основните модели за подражание, които можете да видите от страна на събеседника си: от „приятен слушател, през флиртаджия, до уверен красноречив опонент, който може да отблъсне всяка манипулация. На пръв поглед тази препоръка може да изглежда странна, но на практика по време на процеса на диалог ще се почувствате уверени и ще разберете накъде може да отиде разговорът.
Среща X: Как да изградите диалог и да се окажете в „силна позиция“?
Първоначално създайте подходящ тон на гласа. За това ще ви е необходима информацията, която сте намерили за събеседника си на етапа на подготовка. Попитайте какъв вид кафе предпочита или как е минала скорошна конференция. Ако сте в открит, приятелски диалог, задайте няколко въпроса за хобита и покажете интерес към избраната тема. Индивидуалният подход създава приветлива атмосфера, а високото ниво на подготовка помага за силна позиция.
Комуникацията е доста сполучлив модел на въздействие. Въпреки това има няколко препоръки, които ще ви помогнат да проведете по-ефективен разговор:
1. "Един въпрос, един отговор." Задавайки два или три въпроса наведнъж, можете да объркате събеседника си или да му дадете възможност да отговори само на най-удобния за него.
2. Правило за отворен въпрос. Ако искате да получите повече информация, формулирайте въпроса по такъв начин, че да изключите едносричните отговори във формат „да“ и „не“.
3. Но ако искате конкретност и яснота, използвайте затворени въпроси, изискващи кратък отговор.
Увереност и убедителност: Как да създадете положително впечатление по време на диалога?
Използвайте убеждаваща комуникация вместо манипулация. Когато нещо е наложено против волята ни, то не оставя отпечатък в съзнанието ни като нещо добро и позитивно, а напротив. За убеждаваща комуникация можем да говорим, когато имаме две послания, всяко от които убедително доказва определена гледна точка. Но хората се вслушват в едно съобщение, а не в друго.
За по-лесна комуникация можете да използвате модела Lasswell , който може да се използва както при разговори с голяма аудитория, така и индивидуално. Моделът отговаря на 4 важни въпроса:
Уверен ли съм? - комуникатор, тоест човек, който иска да спечели своя събеседник, трябва да говори уверено и да изглежда външно добре и представително.
Какво? - съобщение, тоест информация, която искате да му предадете. Това, което искате да кажете на другия човек, има значение. Посланието ви трябва да е логично структурирано, като същевременно може да предизвика някои емоции. И не се страхувайте да използвате чувството си за хумор, за да разведрите ситуацията – няколко подходящи шеги няма да са излишни.
Как? - каналът за предаване на съобщението, тоест как искате да повлияете на събеседника си, за да спечелите неговото благоволение. Най-добрият вариант би бил да проведете разговор на четири очи, така че никой да не ви безпокои.
На кого? - аудитория, тоест конкретен човек или хора, към които се обръщате. Колкото по-млад е човекът, толкова по-лесно се печели доверието му. Ако трябва да спечелите обичта на някой по-възрастен от вас, опитайте се да го помолите да си спомни някоя интересна случка от младостта си. Това ще ви помогне да се сближите малко и ще облекчите напрежението.
Работят ли сензационните лайфхакове от интернет за затворени и отворени жестове и пози?Не, няма да помогнат! Съвети за пози и жестове, които демонстрират увереност (ръце в джоба, повдигната брадичка и т.н.) само ще разсеят вас и човека, чийто интерес искате да спечелите.
Опитайте се да се държите възможно най-естествено, създавайки комфортна среда за общуване със събеседника си. И не забравяйте, че увереността идва от подготовката, а не от „уверените“ жестове!