Много хора ежедневно летят. И въпреки че мнозина смятат, че е опасно, всъщност въздушният транспорт е един от безопасните. Има обаче неща за самолетите, които не знаем. Затова днес ние споделяме с вас няколко интересни факта.
Някои самолети крият тайни стаи. При дългите полети екипажът има нужда от почивка, а това е възможно благодарение на скритите стаи за почивка, които съществуват в някои самолети като "Боинг 787" и "Еърбъс А350".
Черните кутии не са... черни. Тези жизненоважни устройства, които записват информацията за полета, всъщност са боядисани в ярко оранжево, което значително улеснява тяхното намиране в случай на инцидент.
Най-мръсната част в самолета е... масите с подноси. По тях има повече от 2000 колонийни единици бактерии на квадратен сантиметър. За сравнение, бутонът за измиване в тоалетната има едва около 265.
Кислородните маски не издържат дълго. В случай на авария, кислородната маска предоставя въздух за около 12 минути – достатъчно време, за да може самолетът да се спусне на безопасна височина.
Кацането е най-рисковата част от полета. Според данни на "Боинг", 48% от всички авиационни инциденти се случват по време на последния етап от полета – кацането.
Летенето е изключително безопасно. Само 11% от фаталните инциденти между 2007 и 2016 година са настъпили докато самолетът е бил във въздуха.
Най-големият самолет в света – "Антонов Ан-225". Със своите 591.7 тона, този самолет остава най-големият в света до разрушаването му през 2022 година. Изключителният му размер го прави по-тежък от 12 кашалота!
Най-опасното място за сядане в самолета е точно в средата - с 39% смъртност. Задната част на самолета е по-безопасна, с 32% шанс за оцеляване.
Одеялата в самолетите не се перат много често. Според изследване от 2017 година, някои авиокомпании почистват своите одеяла само веднъж на всеки 30 дни. Изводът - носете си свое.Тоалетните на самолетите могат да бъдат отключени отвън. Въпреки че сте заключили вратата на тоалетната, стюардесите имат възможността да я отключат отвън, ако е необходимо. И да, случва се човек да се заключи, колкото и невероятно да звучи. Лично аз успях да го направя, когато бях на 12 г. и летях до Ленинград, сега Санкт Петербург. Мислех си, че ще ме забравят в самолета, затова когато отвориха вратата и видях един от пилотите бях най-щастливият човек на света.
Синият интериор на самолетите не е случаен. Синьото е предпочитаният цвят за интериора на самолетите, защото има успокояващ ефект върху пътниците.
Двамата пилоти ядат различна храна, за да се избегне ситуацията при която и двамата едновременно се чувстват кофти.
Малките дупки в прозорците имат важна функция. Тези дупчици помагат за регулирането на налягането между различните стъклени панели на прозореца, което предотвратява напукването им.
Затъмняването на светлините не е само за сън. Затъмняването на осветлението по време на излитане и кацане е важна предпазна мярка, която помага на очите на пътниците да се адаптират по-лесно, пише Dunavmost.