Дуо "BLACK and WHITE" е уникална музикална формация, съчетаваща вълшебството на класическата музика с очарованието на съвременните поп и джаз изпълнения. Създадено от две талантливи певици – Рая Любомирова Начева и Цветомила Янчева, дуото пленява публиката със своя разнообразен репертоар.
Рая Начева е завършила Консерваторията на Лас Палмас, Испания, и е усъвършенствала вокалната си техника във Виена с легендарни учители като Маргарита Лилова и Весела Златева. Носител е на множество международни отличия, участвала е в записи с престижни оркестри, както и в стотици концерти в Европа, включително на сцените на Филхармонията в Гран Канария, Софийската опера и балет.
Цветомила Янчева е оперна певица с впечатляващ вокален диапазон и богат оперен репертоар. Завършила е класическо пеене в Нов български университет в класа на голямата певица Юлия Винер-Ченишева. Учи една година в консерватория "Санта Чечилия", Рим, Италия. Носител на множество национални и международни награди, сред които международен конкурс за оперно пеене "Розата на Евтерпа", национален конкурс "Музикални надежди" и др. Осъществява много записи с БНР. Участва в майсторски класове и оперни проекти в България, Италия, Австрия и Румъния.
Освен че има изяви в концерти, корпоративни събития, изложби и др., дуото е създало и своя музикална школа "BLACK and WHITE". Тя предлага индивидуални и групови уроци по пеене както на живо в София, така и онлайн на български, английски, испански и италиански език. Уроците са подходящи за професионалисти и за любители, а целта на двете прекрасни дами е да събудят любовта към музиката, вдъхновението и увереността на всеки ученик.
В школата можете също да развиете говорните си умения, както и представянето ви пред други хора и публика.
В това интервю ще ви разкажем повече за предизвикателствата и целите, които си поставят двете певици, за бъдещи техни проекти и събития.
-Цвети, как се роди идеята за дуо "BLACK and WHITE" и какво ви вдъхнови да се съберете като творческа формация?
-Идеята за Дуото се роди спонтанно на моята сватба. Тогава Рая ме изненада с музикален поздрав - акапелно изпълнение на арията "Хабанера" от операта "Кармен". Всички присъстващи бяхме във възторг. Преди това бяхме работили в няколко музикални проекта заедно, в които се сработихме чудесно като екип.
-Рая, а как се роди идеята за музикалната школа, кръстена на дуото ви?
-По време на пандемията, когато всички бяхме блокирани в домовете си с Цвети, разговаряхме върху цялостния благотворен ефект на музиката върху живота на хората в такива напрегнати периоди. Имайки богат опит като изпълнители зад гърба си, създадохме своя методика за обучение на кадри. Тя е адаптирана към различните възрастови групи професионалисти и непрофесионалисти.
-В официалния ви сайт прочетох много позитивни отзиви за работата ви от ваши настоящи и предишни кадри. Как се печели доверието и симпатията на хората?
-Доверие се печели на първо място с професионализъм. След него идва и човешкият фактор - да успееш да достигнеш до различните характери, психика и да оправдаеш очакванията на тези хора. Неслучайно първият ни отправен въпрос е с каква цел започват уроци по пеене. Подходът е различен в зависимост от това дали ученето е с любителски намерения, или професионални цели.
-Кое отличава метода ви на преподаване и защо хората да изберат вашата музикална школа?
-Нашият метод се състои от три стъпки:
Първата стъпка е освобождаване на тялото в няколко важни точки, което води до правилна певческа стойка.
Втората стъпка е усвояване на певческото дишане, което няма общо с обичайното плитко дишане в ежедневието.
Третата стъпка е звукоизвличането.
Системата ни работи ефективно и след определен период от време всеки наш ученик чувства подобрение в практиката си. Пеенето е процес, изисква усилия в правилна посока и под контрол на учител. Когато се спазват конкретните ни указания от урока и кадрите ни практикуват и вкъщи, напредъкът винаги е налице.
-Как адаптирате уроците по пеене според възрастта и нивото на учениците?
-Както споменахме, има значение дали пеенето се възприема любителски, или професионално. Оттам идва индивидуалният ни подход към всеки ученик. В практиката ни сме имали най-различни случаи: хора, пращани от психотерапевти с цел освобождаване на психиката от умствени и емоционални блокажи чрез пеене. Хора, страдащи от проблеми с щитовидната жлеза - при тях пеенето също е изключително благотворно. Хора, чиято мечта е била да се занимават професионално с пеене, но житейските обстоятелства са ги принудили да поемат по различен път. Хора, които изпитват страх да говорят пред аудитория, а работата им е свързана именно с това. Хора, на които гласът лесно пресипва след минимално гласово натоварване. Можем да посочим и други най-различни примери.
-Какви са основните предимства на индивидуалните уроци в сравнение с груповите?
-В индивидуалните уроци нашето внимание е изцяло фокусирано върху един човек. Предимството е, че се напредва по-бързо технически. В груповите занимания е по-развлекателно и забавно. Отскоро стартирахме групови занимания за деца от 5 до 11-годишна възраст. В тях не само че децата пеят, но и ги запознаваме в края на всеки урок с емблематични класически произведения. Удивително е как децата веднага задават въпроси и искат да научат повече за дадения композитор и епоха.
-Преподавате и онлайн на различни езици като испански, италиански, английски. По-трудно ли се работи онлайн?
-Определено е по-трудно, тъй като нашата дейност е специфична и изисква контрол от учителя. Както обяснихме, има специфики на певческата стойка и певческото дишане, които онлайн няма как да бъдат проконтролирани дали човекът отсреща ги прави правилно. Затова и препоръчваме на нашите кадри, с които работим онлайн, когато имат възможност, да дойдат в София за уроци на живо и контрол над процеса.
-Какви са основните предизвикателства при поддържането на гласа в добра форма?
-Красивият тембър, силата на гласа, разнообразието от интонации са тясно свързани с хигиената на гласа. Тя включва достатъчно сън, избягване на вредни навици, избягване пиенето на много студени напитки, да се пази гласа от боледуване на горни дихателни пътища, да се избягва емоционално натоварване и стрес. Инхалациите са изключително полезни за гласовия апарат. Важно е да пазим гласа си, защото той е не само средство за работа, но и средство за общуване!
-Споменахте, че стойката при певците и не само при тях е изключително важна. Как тя се отразява на пеенето и говоренето пред публика, пред аудитория?
-Ще Ви отговорим с пример: Ако се изгърбите - първо не излъчвате самочувствие и увереност. Второ, от здравословна гледна точка, допринасяте за болки във врата, гърба, понякога дори кръста и таза, поява на шипове, които много болят. Следователно правилната стойка, съчетана и с правилно дишане е ключов момент за хора, чиято работа е свързана с изява пред публика, аудитория. За хората, работещи пред компютър също.
-В сайта ви прочетох, че успешно помагате на учениците си в преодоляването на сценичната треска. Как се случва това, има ли специални техники?
-Сценичната треска не се преодолява само чрез чести изяви пред публика, както много хора мислят. По-важното е дали в уроците човек успява да направи поне 80% от предизвикателствата на репертоара. Когато човек знае какво прави, увереността личи и на сцената. Айнщайн казва, че "1% е талантът, а 90% е труда." Също казва: "Не че съм толкова умен, просто прекарвам повече време с проблемите." :)
-Готвите ли кадри за някои от българските музикални формати за таланти?
-Готвим кадри не само за тези формати, но и кандидати за музикалното училище и музикалната академия. Съответно към тези хора сме по-взискателни и строги в добрия смисъл на думата.
-Какво според вас е най-важното, за да бъде едно музикално изпълнение не просто технически съвършено, но и да остави трайно впечатление в публиката?
-Никой човек няма как да бъде възприет като съвършен в техническо отношение, тъй като нашето изкуство е субективно. И както обичаме да се шегуваме двете - "Съвършенството, перфектността е враг на доброто." Това е цитат от Гордън Ливингстън. Истинският талант притежава не само добра техника, а харизма, интелект и дълбока емоционалност, с която успява да достигне човешките сърца. Много добрата техника впечатлява, разбира се, но не докосва истински и не пленява публиката.
-Много хора приемат музиката като терапия за справяне със стресовото ежедневие. Как пеенето изпълнява ролята на терапия?
-Музиката притежава лечебна сила и във физически и в духовен смисъл. Тя е най-мощното средство за изразяване на емоциите. Когато се слуша музика има значение дали нейните вибрации са високи, или ниски. Доказано е, например, оздравителното въздействие върху човешкия организъм на Моцартовата музика, изпълнена със светлина и жизнерадост.
И обратното, музиката, която подтиква хората към приемане на различни субстанции, проява на агресия и депресивност.
В пеенето е много важно как се насочва гласът, дали се пее тъмно или светло, дали се изпълняват песни с позитивно текстово съдържание или такива с циничен, вулгарен текст.
Подходящата музика за слушане и пеене отпуска нервната система, премахва емоционалните блокажи и стрес, води до чувство на щастие и спокойствие.
-Рая, записала си за Националното Радио и Телевизия на Испания заедно със световни певци концертно изпълнение на операта "Кармен". С какво този международен опит на сцената помага на учениците ви?
-Явяването пред публика от ранна възраст тренира психиката на човек. Колкото повече се явяваш, толкова си по-овладян и знаеш как да се концентрираш върху задачата ти за момента. А когато вече работиш с големи професионалисти, тяхното отношение, страст и познания те обогатяват още повече и ти израстваш като творец. След това този опит можеш да го предадеш на учениците си.
-Цвети, ти си лауреат на много конкурси, подробно описани в сайта ви. Съветваш ли учениците ви да се явяват на повече конкурси и прослушвания?
-Опитът ми показва, че явяването на конкурси и прослушвания е неизменна част от изграждането на творческата личност. На кадрите ни говоря да уважават конкуренцията и да се стремят към изява на по-добрата своя версия, да не се страхуват да се явяват и да заявяват себе си пред света. Няма невъзнаграден труд. Чувствам изключително удовлетворение, когато съм успяла да съм полезна, и заедно с ученика се радваме истински на постиженията му!
-Явно има много дух в това, което правите. Откъде черпите творческото си вдъхновение?
-Черпим вдъхновение от нашето пеене и продължаващо усъвършенстване, от работата със скъпите ни ученици и от нашите собствени невероятни деца!
-Какви нови проекти и събития планирате в бъдеще?
- Планираме дни на отворените врати в Школата ни. Планираме изяви на нашите кадри пред публика. Планираме семинари за фирми, в които основен фокус са говорните умения, езика на тялото и изготвяне на стратегии при представяне на продукти и услуги.
-Какво е посланието ви към нашите читатели?
-Да бъдат здрави, позитивни и вдъхновени!