Има определени етапи в развитието на двигателните умения, които са описани в специални таблици и литература: кога бебето трябва да се преобръща самостоятелно, на каква възраст трябва да стъпи на краката си и да се научи да ходи, кога започва активната социална адаптация на бебето, кога и то започва да общува с другите.
Въпреки това, когато става въпрос за развитието на общата интелигентност, много родители стигат до задънена улица. И наистина, как можем да определим кое е нормално и кое не за дете под пет години, когато всички деца са толкова различни: някои вече декламират поезия наизуст на две годинки. Докато други не могат да сглобят прост пъзел на тригодишна възраст.
Фокусиране върху въпросите
Специалистите по детско развитие казват, че има определена връзка между възрастта на детето и въпросите, които то може и трябва да задава. Именно по тези въпроси става възможно да се определи цялостното интелектуално развитие на бебето.
Методът за определяне на етапите на развитие на детето въз основа на неговите въпроси се оказва много по-точен от определянето въз основа на неговите умения и способности. Това е така, тъй като уменията най-често са резултат от инициативата на родителите, които се опитват по всякакъв възможен начин да развиват детето си. Докато въпросите, които малкият човек формулира, са породени само от дейността на неговия мозък. Получавайки отговори на своите въпроси, бебето получава точно информацията, от която се нуждае, като по този начин тласка процеса на развитието си в правилната посока.
Много родители са сигурни, че детето им задава толкова много въпроси, че подлагането им на каквато и да е класификация се оказва невъзможна задача. Въпреки това, всъщност няма толкова много групи, на които да са разделени детските въпроси. Всички те обикновено се задават от децата в определена последователност, чрез която става възможно да се оцени умственото развитие на детето.
Въпросите "кой?" И „какво?"
Към края на първата година от живота или в самото начало на втората бебето започва да се интересува от въпросите: „Кой е това? и "Какво е това?". Освен това фактът, че децата на тази възраст дори не знаят как да говорят, не влияе по никакъв начин на умственото им развитие. Бебето може да посочи с пръст определен човек, животно или нещо друго и да повдигне въпросително вежди. Понякога това е придружено и от съответна въпросителна интонация.
Наблюдателните родители разбират без думи, че бебето иска да зададе въпрос и веднага му отговарят. Децата често повтарят този въпрос, посочвайки предмети, за които възрастните вече са им обяснили всичко. Но това не трябва да се възприема като недоразумение или каприз. Въпроси от този вид помагат за увеличаване на речниковия запас на бебето, а повторението подсилва получената информация.
Въпросите "къде?" и "кога?"
Подобни въпроси могат да се появят в речника на бебето едновременно или непосредствено един след друг. Това обикновено се случва между година и половина до две години и половина. Първоначално децата започват да се интересуват от членовете на семейството и домашните любимци: „Кога ще дойде мама?“, „Къде е Мърка?“, „Кога ще отидем в парка?“ и така нататък.
Това се дължи на факта, че децата веднага обръщат внимание на факта, че живите същества постоянно се движат в пространството и изчезват някъде. Не се тревожете, ако детето ви се обърка във формулировката на въпросите и понякога казва нещо като „къде отиде дядо?“ Това е напълно нормално явление - много скоро бебето ще се научи да използва правилните думи.
Въпросът "как?"
През третата година от живота, често в самото начало или по средата, въпросът на бебето „как?“ излиза на преден план, понякога под формата на „как да го направя?“. Всеки ден чувате от детето огромен брой въпроси от категорията: „как да се кача на стола?“, „как да хвана птицата?“, „как да поправя играчката?“, „как да си сложа шапката?“, „как да нарисувам слънце?“. Но и предишните въпроси не изчезват от речника на малкото човече.
За децата с активно развитие обаче въпросът "как?" излиза на преден план. Често децата на тази възраст започват да се интересуват от това как работи това или онова нещо, поради което те започват да разглобяват играчките, да чупят куклите и да разкъсват книгите.
Въпросите "защо?"
Тези въпроси заемат ума на детето от четвъртата година на живота му. Въпреки факта, че много родители дори преди това разказват на децата си как работи всичко, децата могат наистина да възприемат информацията, която получават, само когато сами започнат да задават такива въпроси. И тук основното нещо за родителите е да обясняват подробно и да говорят за това, от което се интересува детето.
Какво да правите, ако бебето ви не задава въпроси?
Какво да направите, ако детето не задава въпроси, характерни за деца на неговата възраст? В края на краищата е невъзможно да принудите малкото човече да зададе въпрос. Просто няма специални тренировки за развиване на такива умения. Вместо това можете да опитате вие да задавате въпроси и да отговаряте на тях.
Например, докато се разхождате в парка, покажете на детето си патица, която плува в езерце, и задайте въпроса „какво е това?“, а след това сами отговорете - „това е патица“. По аналогия задавайте други въпроси: „къде е баба?“ - „баба отиде до магазина“; „Защо това момченце плаче?“ - „защото колата му се развали”; „Защо трябва да носиш шапка?“ - „защото навън е студено“ и т.н.
Тъй като децата са склонни да имитират поведението на възрастните, има голяма вероятност бебето не само да ви слуша и копира, но и да се научи да задава въпроси само.
Първоначално това може да е чисто механично действие, но постепенно съответните структури на мозъка му ще се свържат и бебето съзнателно ще задава въпроси, за да получи необходимата му информация.
Източник: ya-roditel.ru