От джаджи за биохакинг до епигенетични тестове и хипербарна кислородна терапия: устройствата и процедурите за борба със стареенето, които се рекламират от луксозни и лайфстайл марки стават все повече и повече.
Във време, когато мнозина от нас се чувстват безсилни да влияят на световните събития, може би не е изненадващо, че обществото ни се опитва все повече да упражнява най-висшата форма на личен контрол: върху собствената си смъртност.
Желанието за дълъг - дори вечен - живот не е нещо ново (първият китайски император и създател на Теракотената армия Цин Шихуан е наредил на поданиците си да търсят еликсира на вечния живот).
Сега обаче този импулс се обединява около една конкретна модна дума: дълголетие.
Темата е актуална, като се има предвид, че според Световната здравна организация между 2015 и 2050 г. делът на населението на света над 60 години почти ще се удвои - от 12 % на 22 %.
Но освен най-основното си определение, думата дълголетие придоби безброй нови асоциации.
Сега утвърдените начини за подобряване на шансовете за по-дълъг живот - като отказване на вредните навици, повече физически упражнения, избягване на самотата - не привличат толкова вниманието, колкото комерсиалните, често конкурентни подходи за удължаване на живота.
Много от подходите са конструктивни, като например този на Андрю Скот, професор по икономика в Лондонското бизнес училище и автор на книгата "Императивът на дълголетието".
Той се фокусира върху "здравословното дълголетие" и твърди, че има и други показатели за стареене, освен хронологичната възраст.
Но все по-често терминът се появява в маркетинговата реч и в света на лукса и лайфстайла.
Вече има хотели с биохакерски джаджи които изглеждат като от космическата епоха, например шлем за терапия с червена светлина, предназначен да стимулира растежа на косата и да намалява мозъчната мъгла.
)
Ако някога хората са се хвалели, че са "безумно заети", сега записването на осем часа сън носи повече престиж.
Крем - 1 400 паунда за 50 мл, съдържа "технологията Golden Drop Life Technology", "еликсир за дълголетие", а този месец швейцарската "марка за дълголетие" пусна на пазара овлажняващи продукти и серуми, които според нея ще донесат "напълно нова категория уелнес на пазара в Обединеното кралство".
Алекс Хоукинс, директор на отдела за стратегическо прогнозиране в Лаборатория за бъдещето, е съавтор на доклад, изготвен от Лабораторията в партньорство с Together Group - темата е как луксът приема дълголетието.
Хокинс разказва, че ключов "герой" в налагането на концепцията е свръхбогатият биохакер Брайън Джонсън, обект на документалния филм на Netflix - "Не умирай: човекът, който иска да живее вечно".
Неговият опит да обърне стареенето включва футуристични и дистопични стратегии, като например да получава кръвопреливане от сина си тийнейджър.
Освен това има и изследвания за сините зони - глобални общности с висока концентрация на хора, които живеят в напреднала възраст, предмет на друг документален филм на Netflix, който излезе през 2023 г.
Хокинс казва: "Тези две неща отварят интересен път в разговора за дълголетието. От една страна, имаме този високотехнологичен, научно обоснован подход, при който някой активно хвърля доста пари и технологии, за да разбере и оптимизира собствения си процес на стареене; а от друга страна, при Сините зони, това е радикален подход към здравето, който се връща към основите. Много от причините, поради които виждаме, че хората в Сините зони живеят по-дълго, са наистина фундаментални неща: като силни връзки с общността и сравнително непреработена храна."Олимпиадата по подмладяване на Джонсън - състезание, което насърчава участниците да измерят своята "биологична възраст" и да я качат в публична класация - показва състезателен елемент в стремежа към дълголетие.
Настъпила е такава културна промяна, че сега изглежда необичайно, че "живей бързо, умри млад" някога е било смятано за готина рокендрол мантра, казват експертите.
)
Според мениджърите на известни места, скъпи места, предлагащи релакс, става въпрос не просто за мода, а за самото усещане, че живеете по-добре и се чувствате по-добре.
"Хората са по-любопитни към оптимизирането на здравето, искат да живеят по-дълго, искат да живеят по-добре. Искат да си прекарат добре с нас... използваме доста думи, но не е задължително да използваме думата дълголетие толкова ясно.", коментира един от управителите на луксозен хотелски комплекс.
"Има много екстремни терапии, но Coworth Park е селско имение, а ние знаем, че престоят сред природата е полезен за физическото и психическото здраве, така че това е част от дълголетието", казва друг мениджър за своя комплекс. И допълва: "Чуваш птиците, усещаш свежия въздух, дърветата, тревата, цветята. Докато хората вървят по пътеката към СПА центъра, те вече намаляват стреса си."
Потребителите ще трябва да усетят краткосрочните ползи от продуктите, които насърчават дълголетието. Не всички искат да чакат половин век или повече, за да разберат дали тези добавки правят това, което пише на етикета, категорични са някои специалисти, пише Financial Times.