Усмивки от старите ленти: Пилотът Марио Бакалов започнал кариерата си като стюард (Снимка)
Автор
Ева Григорова

Усмивки от старите ленти: Пилотът Марио Бакалов започнал кариерата си като стюард (Снимка)

Марио Бакалов е сред най-известните български търговски пилоти и мотиватори. На 16 октомври 2016 г. той прави фурор в авиационната история на България, като приземява първи Airbus A380 на летище София – впечатляващо постижение. От края на 2022 г. е капитан на Airbus A320 и е единственият българин с такъв пост в компанията. Паралелно с авиацията, Марио активно води мотивационни семинари, обучения за управление на човешкия фактор в екипа и онлайн уебинари срещу страха от летене.

Живот и кариера на Марио Бакалов

Малко хора знаят откъде е започнала неговата кариера. Самият той реши да разкрие откъде е тръгнал, за да стигне дотук:

"Знаете ли, че първата стюардеса в света е била… медицинска сестра?

През 1930 г. Елън Черч става първата жена на тази позиция в САЩ. Тя е обучена медицинска сестра и авиокомпанията я наема, за да помага при спешни случаи и да успокоява пътниците, които по това време все още гледат на летенето с доста страх.

Интересното е, че и днес над 80% от обучението на кабинния екипаж е свързано със сигурността — евакуация при аварийно кацане, гасене на пожари на борда, оказване на първа помощ, справяне с агресивни пътници.

Да, кафето и усмивките са важни, но основната им мисия винаги е била и остава: Вашата безопасност.

Малко хора знаят, че аз също започнах кариерата си като стюард. След като завърших пилотската академия през 2003 г., първата SARS пандемия в Азия отложи назначенията на пилоти, и така имах възможността да летя около половин година като част от кабинния екипаж на Boeing 747. Това беше безценен опит, който завинаги ми показа колко е важна тази роля.

Следващия път, когато Ви предложат напитка с усмивка, помнете, че зад тази усмивка стои много сериозна подготовка и огромна отговорност."

Бакалов публикува още едно любопитно мнение относно скачането с парашут и развенча доста митове

"Представете си, че сте на 10 000 метра височина и самолетът има проблем… Много хора си мислят: „А защо просто не отворим парашут?“

На пръв поглед звучи логично – но реалността е съвсем различна. Ето защо това не е възможно:

Пътническите самолети тежат десетки, дори стотици тонове.

Например Airbus A380 тежи над 580 тона. За да го забавиш с парашут, ще ти трябва платно с размерите на няколко футболни игрища.

А ако такъв парашут се опита да се отвори при 900 км/ч?

Силата на съпротивлението ще е толкова голяма, че може да разруши самолета – крилата или опашката просто ще се откъснат.

А индивидуални парашути за пътниците?

Звучи като план… но само на хартия:

- Как ще изкараш над 500 души от самолета във въздуха, паниката е гарантирана?

- Навън е -50°C, липсва налягане.

- А децата? Възрастните? Хората с увреждания?

И ще помогне ли изобщо?

Повечето инциденти стават при кацане, т.е. на малка височина, където парашутите са безполезни.

А шансовете изобщо да се случи сериозен инцидент са по-малки от 1 на 10 или дори 15 милиона полета.

Истината е проста: вместо да се мисли за парашути, които така или иначе не могат да помогнат – авиацията инвестира в превенция, за да не се стига изобщо до ситуация, в която някой трябва да „скача“.

Български пилот обясни дали е опасно, ако не изключим телефона си в самолета
ПЪТЕШЕСТВИЯ
Автор Евелин Попадийна

Български пилот обясни дали е опасно, ако не изключим телефона си в самолета

Автор Евелин Попадийна