От чирак до крал: невероятният живот на великия Джорджо Армани
Автор
Евелин Попадийна

От чирак до крал: невероятният живот на великия Джорджо Армани

На 4 септември 2025 г. почина великият Джорджо Армани. Той мечтаеше да лекува хора, но съдбата реши така, че до последния си дъх той ги лекуваше със своето творчество. Неслучайно казват, че модата е универсално „хапче“ за всички болести. След ревюто в рамките на седмицата на висшата мода, интернет беше залят от мотивиращи цитати: "Щом Армани работи на 90, значи и вие можете". Модните историци казват, че Джорджо е започнал непростимо късно, но въпреки всичко той остана на върха повече от 50 години.

Армани е съзнателният избор на десетки световни знаменитости, Армани е марка, на която искат да подражават, Армани е гаранция за италиански финес, съчетан с европейска практичност. Но преди всичко Армани е самият дизайнер – човек, отличаващ се с работоспособност, на която може да се завиди, със силен характер и с остър език – изглежда, че на това са се учили заедно с Карл Лагерфелд. Някои злобно подмятаха, че никой не е вечен. Казват, че предишният Джорджо отдавна не е същият и е по-добре да отстъпи място на младите, но изглежда, че самият моделиер дори не е мислил за край на творческия си път. Кой беше най-дългогодишният играч в модната надпревара, разказваме в материала.

GettyImages

Личност със стоманен характер

Джорджо Армани е роден на 11 юли 1934 г. в градчето Пиаченца в Северна Италия. Част от мемоарите си той посвещава на детството, а именно на времето, когато под гнета на фашисткия режим семейството, в което Джорджо е второто от три деца, понякога не е имало какво да яде. Докато жителите се криели от редовните бомбардировки, бащата на семейството трябвало да „работи допълнително“ за партията на Мусолини.

Войната обаче посява в младия Армани много правилни приоритети и мечти. Именно след този период той твърдо решава, че на всяка цена ще стане лекар. Всичко, което трябва да се разбере за характера на Джорджо, е, че зад думите му винаги е стояло действие. Ето защо в продължение на три години той наистина учи в медицинския факултет на Миланския университет, но желанието му се сблъсква със суровата реалност. Армани така и не успява да свикне с кръвта. След като напуска храма на науката, Джорджо, като честен гражданин, отива на военна служба.

GettyImages

Може би именно армията и медицината до голяма степен помагат на дизайнера да изгради много ясно ДНК-то на марката си. Неговите дрехи винаги са били шити, като се вземат предвид анатомичните особености на човешкото тяло. Това е онзи рядък случай, когато красивото е и удобно. В крайна сметка именно той подари на света олекотеното сако.

За да разберем по-добре личността на Джорджо Армани и да се изпълним с уважение към неговата дълга и изискана история, трябва да си изградим правилна представа за характера на маестрото на модния свят. Армани е шеф „до мозъка на костите си“, самодържец, свикнал да се вглежда педантично и в най-малките детайли. Мнозина бързат да му лепнат етикета на сноб и мрачен високомерен човек. Наистина, личният живот на Джорджо винаги е бил затворен дори за най-близките му колеги от индустрията, а приятелите му, изглежда, могат да се преброят на пръстите на едната ръка. Но може би не трябва да лепим етикети преждевременно? Все пак си струва да се опитаме да разгадаем гения.

GettyImages

От чирак до крал

Джорджо Армани уважаваше труда във всяко негово проявление. Именно затова дизайнерът не се срамуваше да си спомня, че след армията е започнал пътя си като аранжор на витрини в универсалния магазин La Rinascente. Годината е 1957-а, Армани е на 23, а пътят му към висшата мода тепърва започва. Кариерата му в „Ринашенте“ бързо тръгва нагоре - Джорджо е повишен до позицията на продавач-консултант. Именно тази работа до голяма степен помага на дизайнера да формира работещи маркетингови стратегии и да вземе правилни стилистични решения.

Но най-ценното умение, което Армани овладява до съвършенство, е способността да различава и избира качествени платове. Говори се, че именно благодарение на това Джорджо успява да започне работа при Нино Черути. Първата им среща се състои през 1964 г., когато Армани отива на интервю, според легендата, на младия дизайнер е предложено да избере един плат от няколко мостри. Явно Черути високо е оценил вкуса на „стажанта“, защото в този момент се ражда техният творчески тандем, който продължава следващите 9 години.

В ръцете на Джорджо Армани е поверена младежката линия Hitman. Модните критици неведнъж намекват на Нино, че зашеметяващият успех на ученика му напомня на кражба на идея, но неприятните догадки веднага са разсеяни. Черути заявява, че именно в дует с Армани са успели да разработят универсална формула за изискана класика, която е удобна за всички, и затова смята, че марката на Джорджо има напълно заслужен успех и дизайнерът в никакъв случай не се чувства ощетен.

GettyImages

Началото на самостоятелния му път

За да се разкаже напълно историята на модна къща Armani, определено е нужен отделен материал – какво да говорим, след като самият Джорджо я е побрал в цяла книга. Все пак не можем да не споменем основните факти.

През 1966 г. Армани се запознава с италианския архитект Серджо Галеоти. Именно този мъж ще изиграе ключова роля в съдбата на дизайнера. Дългогодишното приятелство и тясната връзка в крайна сметка прерастват в партньорство. Именно Серджо убеждава Армани да създаде собствена марка, а за да съберат начален капитал, им се налага да продадат своя Volkswagen Beetle.

Джорджо е велик творец, Серджо – гениален стратег и мениджър. За 10 години на поста управляващ директор на компанията Галеоти увеличава продажбите до 100 милиона долара. Уви, Серджо не доживява момента, в който Армани ще се превърне в една от най-значимите фигури в света на модата: през 1985 г. той умира от СПИН. След загубата на най-важния човек в живота си, Джорджо завинаги затваря сърцето си за други.

Именно верността към общото им дело обаче помага на Армани да постигне колосални успехи. От 1981 г. марката започва значително да се разширява във всички посоки - линията Emporio Armani, появата на собствена парфюмерия, линията Armani Exchange, къщата за висша мода Armani Privé, спортната линия EA7. И това е само това, което се отнася пряко до модата. Освен това марката успява да открие хотели, цветарски магазин, да издава собствено списание. Годишният приход на Armani Group за 2023 г. възлиза на 2,45 милиарда евро, а самият дизайнер е в списъка на най-богатите хора в света.

GettyImages
GettyImages

Културните кодове на Армани

Вече не е нужно да обясняваме защо Джорджо Армани дори не е помислял за „пенсия“, той със сигурност, дори не е знаел тази дума. И, разбира се, тук не става въпрос за пари, а за желанието да изразява позицията си пред света толкова дълго, колкото е възможно. А в какво се състои тази „позиция“?

През 2020 г., когато светът беше разтърсен от пандемията от коронавирус, дизайнерът реши да „налее масло в огъня“ – Армани сметна тази принудителна „пауза“, в която беше поставен целият свят, за най-добрия момент да сподели своя възглед за развитието на модната индустрия. Отвореното писмо на Джорджо е отговор на статия, публикувана в американското издание WWD.

Кризата, предизвикана от коронавируса, е възможност да се забавят и преструктурират всички процеси в модния свят, да се определи по-рационален вектор на развитие. Също така тази ситуация ще помогне да се възстанови критерият за автентичност на модните дизайнери. Необходимо е да се намали това безумно количество модни ревюта, защото това е просто огромна загуба на пари. Такива събития трябва да се провеждат за специални случаи, а не като рутина. Това е може би най-важният урок, който можем да извлечем от тази криза“, пише Армани.

GettyImages
GettyImages

Любимец на знаменитостите и крал на червените килими

Джорджо Армани беше не просто фен, но и истински експерт по кино. Именно затова значително място в кариерата му заемаше сътрудничеството с актьори и режисьори. Навремето дизайнерът промени концепцията на червените килими - на Армани принадлежи идеята шествието на актьорите да се превърне в истински моден пърформанс. С времето „Оскар“-ите дори започнаха да наричат „наградите Армани“. Между другото, може би роклята на Деми Мур на „Златен глобус“ 2025 е препратка не само към заветната статуетка за актрисата, но и към факта, че италианският дизайнер все още диктува тенденциите в света на киното.

Разбира се, всеки дизайнер има своите музи, сред „Armani-girls“ се открояват: Джоди Фостър, Джулия Робъртс, Синди Крауфорд, Виктория Бекъм, Кейт Бланшет, София Лорен, Анджелина Джоли, Бионсе.

GettyImages

Той беше на 91 години, но Армани не успя да каже всичко.