Мерве Гьонтем – сценаристка на хитовия турски сериал "Шербет от боровинки", беше задържана в Истанбул в рамките на разследване, предизвикано от нейни изказвания отпреди четири години. И то не по собствен адрес, а за измислен персонаж.
Според адвоката ѝ – Гирай Кемер, обвиненията срещу Гьонтем се базират на извадка от интервю в YouTube, в което тя описва героинята от друг сериал – "Гола". В разговора, състоял се преди четири години, сценаристката споделя, че героинята ѝ "не се чувства обезпокоена от секс срещу пари и счита своето положение за щастливо, мечтаейки да замине за Уелс".
По думите на защитата репликите са били извадени от контекста, манипулирани и впоследствие погрешно интерпретирани като лични възгледи на Гьонтем, а не художествено описание на измислен персонаж.
Заплахи и натиск
След като изказванията ѝ отново излизат наяве в социалните мрежи, Гьонтем получава вълна от заплахи за живота си, включително и към своето петмесечно дете. Адвокатът ѝ твърди, че въпреки задържането официална причина все още не е представена от органите на реда.
Натиск срещу творческата свобода?
Случаят се развива на фона на все по-голям натиск върху независимите гласове в турските медии и изкуство. През уикенда председателят на Висшия съвет за радио и телевизия (RTÜK) – Ебубекир Шахин, заявява, че институцията разглежда жалби срещу сериала "Шербет от боровинки". Продукцията, която противопоставя консервативни и либерални ценности чрез историята на младо семейство, е обвинена, че "застрашава обществения ред и институцията на семейството в Турция".
Шахин подчертава, че RTÜK ще предприеме незабавни действия, ако се установи, че сериалът наистина подкопава традиционните устои.
Между цензурата и политическата чувствителност
Този случай поставя сериозни въпроси: Доколко е възможно свободното художествено изразяване в съвременна Турция? И къде е границата между обществената чувствителност и недопустимата цензура?
Задържането на Гьонтем може да се окаже тест за свободата на словото и творческата независимост в страната в момент, когато критиката към управляващите все по-често се наказва не чрез дебат, а чрез репресии.
Изкуството като обвинение: Когато думите на героя стават вина на автора
Изопачаването на художествени реплики, изтръгнати от контекста, и превръщането им в "доказателства" срещу техния създател е тревожен прецедент в едно съвременно общество.
Ако умишлено се приписват лични мотиви и убеждения на автор само защото описва сложна или провокативна персона, то това е сериозен сигнал за тревога. Тук вече става дума не просто за недоразумение, а за съзнателна манипулация. Ако пък художественото въображение бъде третирано като престъпление, къде остава мястото на изкуството и свободната мисъл?