В модната индустрия има имена, които не просто създават дрехи, а изграждат цяла вселена около себе си. Хелмут Шлотерер е точно такъв човек – инженер по образование, визионер по призвание и основател на Marc Cain, марка, която повече от 50 години облича жените със смели цветове, принтове и характер. Срещаме се с него на откриването на новия бутик на бранда в София, за да говорим за марката, за жените в модата и за тайната на успеха.
Преди да заговори за мода, Хелмут Шлотерер заговори за политика. За забравените работещи хора, за разликата между брутна и нетна заплата, за това как големите думи често изместват реалните проблеми. Говореше спокойно, без патос, с леката усмивка на човек, който е видял много – от 60-те и минижупа до днешната инфлация на „брандове“ и празни обещания. И още в този миг стана ясно: зад неговия бранд стои мъж, който мисли първо за хората, после за дрехите.
Той спокойно връща лентата назад към германската социалдемократическа партия – „Някога социалдемократите имаха канцлер с 43% от гласовете. Днес партията е паднала до 16%, а на следващите избори може да стане 10–12.“ В гласа му няма носталгия по миналото, а разочарование от това, че „партията на работещите хора – на тези, които наистина работят“ е забравила точно тях. „Говорят само за ‘диверсификация’ и какви ли не модни думи, а не гледат към хората, които работят“, казва той, сякаш срязва въздуха с трезва констатация.За него големият проблем на Германия не са абстрактните лозунги, а простата аритметика на живота: „В Германия най-големият проблем е разликата между брутна и нетна заплата. Всичко останало е шега.“ Произнася го тихо, без театралност – като човек, който умее да смята и да гледа фактите в очите. После се усмихва леко, сякаш сам хваща сериозния тон: „Добре, стига политика – нека да говорим за мода.“ И точно в този момент става ясно, че за Хелмут Шлотерер модата никога не е била откъсната от реалния живот и от хората, които стоят зад числата.
И когато разговорът „официално“ премина към мода, усещането не се промени – сякаш не интервюираш легенда в немския моден бизнес, а говориш със стар приятел, когото просто още не си срещнал. Тих, топъл, усмихнат, с онзи фин швабски прагматизъм: да смяташ, да даваш реална стойност, да инвестираш във фабрика и хора, а не само във витрини. За него качеството не е маркетингова дума, а обещание, което не бива да се нарушава.
,fit(720:1280))
Как изглеждаше светът на модата през 1973 г., когато решихте да основете марката като бранд за плетиво? Какво липсваше на пазара тогава?
Израснах през 60-те години. Тогава за първи път се появи нещо като истинска мода в съвременния смисъл – Мери Куант, минижупът, „space age“ силуети, геометрични линии, смели цветове, Бийтълс… Това изобщо не съществуваше преди. После дойдоха началото на 70-те и японските дизайнери. Те донесоха напълно нов поглед към дрехите и към Европа – нов обем, нова философия. Но в крайна сметка модата винаги стъпва върху нещо, което вече е съществувало. Постоянно правим ретро и revival. Дори когато започнах през 1973–74 г., вече имаше усещане за „Ретро“. Ние никога не измисляме напълно нов свят от нулата – развиваме това, което е било преди, правим го по-гъвкаво, по-свежо. Ако погледнете днес – много брандове са много класически, винаги едно и също. Аз не исках това. Исках нещо различно, нещо модерно, но носимо.
Големите луксозни къщи продават едни и същи пуловери за астрономически суми. Аз мога да направя подобно нещо за половината цена. Моят клиент дава, да кажем, 400 евро, а някъде другаде искат 2 800. Трябва да намериш своя клиент – човек, който е готов да даде тези пари, но и да получи реална стойност срещу тях. Аз съм южногерманец, шваб. Не харча безумно, защото умея да смятам. Предпочитам да инвестирам в хубава фабрика, а не в прекалено скъпи витрини.
Как се роди името и какво означава то лично за вас днес?
След инженерното ми образование живях в Париж през 1968 г. Там наистина се научих какво е branding. В Германия по това време модни марки почти нямаше – имахме конфекция, дрехи, но не и истински модни брандове. Спомням си много ясно една сцена. Стоя пред витрина с чанти – според моя вкус бяха грозни, кафяви, от пластмаса и на ужасни цени. Гледах и си мислех: „Как е възможно?“ Изведнъж спира кола, скача японско момиче, влиза в магазина и започва да купува тези чанти като луда. И тогава си казах: „Добре, това е branding. Не става дума само за продукта. Това е силата на марката.“ По-късно се върнах в Германия, започнах да уча икономика в Мюнхен и за мен беше ясно: не искам само да произвеждам дрехи, искам марка.
Моето собствено германско име е трудно за произнасяне в много страни. Имах канадски приятел в Париж, казваше се Мартин. Хареса ми комбинацията „Marc Cain“. Казах му: „Ще използвам името ти за марка.“ Той ми отговори: „Луд ли си, не може да използваш името ми.“ Но аз го направих. В началото за германците беше трудно да го произнасят – „Маркан“, „Маркеин“… Но днес е късно за промяна. Важно е, че не можеш да защитиш като марка просто едно обикновено фамилно име. Трябва ти лого, шрифт, изписване. Именно начинът, по който е изписано Marc Cain, това е истинската марка.
,fit(720:1280))
Ако трябва да опишете ДНК-то на марката с едно нещо, което не се е променило за тези над 50 години – какво би било то?
Може би не звучи много емоционално, но това е качеството. Да дадем на клиента добра стойност за парите – това за мен е ключът. Да не бъде разочарован. Германецът обича да хвърли всичко в пералнята – значи материалите трябва да са тествани. Затова имаме инженери по текстил, правим изпитвания – иначе няма смисъл да произвеждаме дрехи. Често виждаш нещо много красиво и модерно, но после трябва да разбереш как да го направиш така, че да издържи. Това е рисково и е ниво „high-end“. Качеството обаче е малко „невидимо“ – стои на заден план. Ако попитате немски клиент: „Какво мислите?“ вероятно първо ще каже: цветовете, силните принтове, смелостта, модността. Но под всичко това стои качеството.
,fit(720:1280))
Настоявате на собствено производство и на „100% Made in Germany“ за част от плетивата. Защо беше важно да запазите това, вместо да преместите всичко на по-евтини пазари?
Ако произвеждах в Китай, вероятно щях да имам много по-голяма печалба. Днес, мисля, сме последната компания, която все още плете в Германия. Последната фабрика за плетиво. Правим хиляди пуловери на ден. Честно казано – ако трябваше да решавам днес дали да строя такава фабрика в Германия, вероятно нямаше да го направя. Нужни са модерни машини, енергията е скъпа, има СО₂ такси, а трудът е висок. Политиката направи индустрията много трудно устойчива. Но тази фабрика дава работа на хора. Това е социална отговорност, не само бизнес. Затова я запазваме.
Какво означава за вас устойчивост? Повече материали, повече процеси или повече хора в цялата верига на стойността? И защо прехвърлихте част от собствеността на компанията на вашите служители?
В крайна сметка това е моето семейство. В Германия в компанията сме около хиляда души. Имаме и фирми в Нидерландия, Белгия, Швейцария… Това е голямо семейство. Аз от самото начало исках да съм финансово стабилен. Ако имаш нужда от банките, ако зависиш от тях – губиш свобода. Затова винаги съм реинвестирал, мислил съм дългосрочно. Когато прехвърляш дял на хората, които работят с теб, това е знак: „Вие сте важни. Не сте просто разход.“ За мен устойчивостта е и материал, и процес, и хора. Но ако не уважаваш хората, всичко останало е празно.
,fit(980:735))
Да поговорим за жената във Вашата линия. Какъв характер има тя? Как изглежда, как крачи по улицата какво излъчва?
Има много типове жени. Не искам да казвам: „Тя е само такава и такава.“ Жените в Ню Йорк изглеждат различно от тези в Мюнхен, например. Но има няколко общи неща: – имат определен доход, – имат вкус към силните цветове, интересните принтове, малко „гланц“ и фантазия. Не ми трябва една идеална „муза“. Щастлив съм, стига жената да се чувства добре и да харчи пари за нашите дрехи, защото ги обича, а не защото някой ѝ е казал. В крайна сметка сме успешни само ако произвеждаме това, което хората искат да купят.
Ако трябва да дадете само един съвет на млад моден предприемач – кой би бил той?
Само един? (смее се) Трябва да са поне десет или двадесет. Светът не е толкова прост. Трябва да виждаш различията, да се ориентираш в тях. Днес е различно от 70-те и 80-те, но в същото време основните принципи са същите. Трябва да работиш здраво. Трябва да казваш истината. Не съм религиозен, но винаги съм играл с открити карти. Това за мен е важно – характерът. Трябва да си добър човек и да мислиш за другите, не само за себе си. Накрая това се връща. Може би ще работя още десет години, не знам. Но точно това е моята „тайна“ на успеха.
,fit(720:1280))
Първата дреха, която съзадохте и никога няма да забравите? Пуловер, който направихме в Италия.
Цвят, без който не можете? – Жълто.
Принт: леопард, флорални мотиви или неочаквани графики? – Леопард. Започнахме с лео, после зебра, после пак лео… Леопардът винаги се връща.
Една жена, която бихте искали да видите, облечена от марката? – Гъвкав съм. Женен съм само за една жена, но гледам много (усмихва се). Може би Моника Белучи, може би някоя от големите модели от 80-те… Не мога да избера само една.
Дизайнер, с когото бихте искали да направите колаборация? – Никой. (смее се) Ние си имаме нашия собствен път.
Ако трябва да се опишете с една дума? - Оцеляващ. Воин.
,fit(980:735))
В света на шумни лога и краткотрайни тенденции Хелмут Шлотерер е странно успокояващо присъствие – човек, който вярва, че модата е работа, отговорност и уважение към жената, която носи дрехата, и към хората, които я създават. И точно това прави срещата с него толкова незабравима.
,fit(720:1280))
,fit(980:735))
)
,fit(680:510))
,fit(680:510))
)
,fit(680:510))