Как мъжът от ловец се превърна в плячка

27 юли 2017 | 11:41
6831
5
Снимки: bintang.com, Risk Management
5

Днес все по-често срещам един вид градска жена - на 30-40-50 години, все още неомъжена. Или разведена. Амбициозна. Обожава парите, не готви, говори за работа. Няма деца. А и не бърза, дори отказва да има. Тя не си търси съпруг, иска кариера, собствен дом, финансова независимост. Романтиката е детронирана. Материализмът - издигнат на пиедестал. Някой ще възкликне... и какво от това, ми то е страхотно! Друг ще се възмути.

Безспорно, феминистките вълни от средата на 18-и, 19-и и 20-и век отприщиха множество явления, които силно повлияха върху лика на съвременното общество. Сутиените са изгорени и реабилитирани, кухните са опустели, хладилниците са претрупани с полуфабрикати и поръчана по телефона храна. Кафенетата често са пълни с развеселени женски компании. Масите - отрупани с вино и уиски, бира и фасове, обагрени в червило. На власт са не особено женствени модели на поведение, демонстрирани от жени. Днес ролята на ухажор все по-често се играе именно от нежния пол. Жената е тази, която първа прави стъпка към сърцето на мъжа. Не чака, действа. От ловец мъжът се превръща в плячка.

А мъжете... това и чакат. За  жалост, повечето от тях, възприеха еманципацията по един криворазбран и, струва ми се, дори удобен за някои от тях начин. Джентълмените от миналото, които сваляха шапка, правеха път и целуваха ръка на дамите при среща или запознанство, днес вече ги няма. Има обаче мъже, които доволно остават без работа, живеейки на раменете на жени. Равнодушието, безпардонността, апатичното подминаване и дори грубостта са част от поведението на немалка част от мъжкото население спрямо нежния пол. Виновни ли са жените за това? Или днес просто мъжете са други. Нито обаче ще търсим вина, нито ще си играем на междуполова война. Ще се опитаме да си отговорим на въпросите как феминизмът промени живота на жените днес, какво загубихме и какво спечелихме от него?

Какво спечелихме?

Жените в миналото разполагали с ограничени образователни възможности, нямали свободен достъп до собствеността си, нямали право да подписват договори и да приемат работа без съгласието на мъжа. В същото време обаче, именно работничките, които получавали по-ниско възнаграждение и които бивали експлоатирани, отправили първите публични искания за изравняване на правата и възможностите на жените с тези на мъжете. И това, което благодарение на тях спечелихме днес, не е малко: 

1. Избирателни права. Протестът на т.нар. суфражистки (от френското suffrage – избирателно право), който по официални данни се смята за първата феминистка вълна в историята, всъщност е мощният тласък, довел до извоюването на избирателни права за жените.

2. Право на равно заплащане. Жените днес имат властта да се борят най-вече за заплащане, равностойно на това на мъжете.

3. Право на репродуктивен самоконтрол. Днес жената има възможност сама да избира момента, в който да стане майка. Тя спокойно може да се наслаждава на безопасен секс, както и на правото сама да избира своя интимен партньор.

4. Повече възможности за работа. Процентът на дамите, които могат да си намерят подходяща за тях работа се е увеличил значително - от близо 40% през 1960 г. до над 60% днес. Със сигурност, ако беше сред нас днес, Бети Фридан би се гордяла с този факт. Със своята книга „Тайната на женствеността“ тя успява да разпали тихото негодувание у жените за неравностойното им положение в едно мъжко общество. Освен писател, Бети Фридан е и една от лидерките на американския феминизъм. През 1966 г. тя основава и става лидер на „Националната организация на жените в САЩ“. Мисията на организацията е извоюване на равни права с мъжете.

4. Политически постове. Днес светът може да се похвали и с активното участие на жените на политическата сцена. Факт е, че все повече представителки на нежния пол доказват своите изключителни качества, заемайки ключови позиции в политически и държавни институции. 

5. По-добри бащи. Безспорно феминизмът е изиграл положителна роля и върху бащините задължения. Днес мъжете могат да отделят много повече време за своите деца, отколкото в миналото. Поделянето на служебните им задължения с тези на съпругите им, също така открива възможност на жените да споделят с тях наполовина и домашните такива. Според последни проучвания 65% от мъжете днес взимат активно участие в домакинската работа. Найс, а?

6. Право на образование. Фактът, че днес историята познава много повече мъжки имена отколкото женски, оставили след себе си богато културно наследство – романи, поезия, картини, музика и т.н., е резултат на ограничените образователни права, с които жените в миналото разполагали.

7. Свободата да изразиш мнението си. Днес жената е жена, защото знае какво иска и не се страхува да го каже и постигне.

Какво загубихме?

1. Времето с децата си. Днес жените са принудени да лавират на два фронта, изправени пред предизвикателството да се справят както със задълженията си на работното място, така и с грижите за децата. Много от съвременните дами прекарват голямата част от времето си в гонене на кариера, от което най-много страда качеството на семейния им живот.

2. Разлика в заплащането продължава да съществува. Не е тайна, че днес размерите на работната заплата на дамите в много кампании по света продължават да бъдат по-малки в сравнение с тези на мъжете. Любопитни са резултатите от статистиката по този въпрос. Докато през 1963 г. например, жените са получавали 59% от заплатата на мъжете, то днес процентът е нараснал до 77. 

3. Станахме по-мъже и от мъжете. Защото вместо да усъвършенстваме собствените си заложби, се впуснахме в безсмислена надпревара с мъжете, и то на тяхна територия. Мъжете станаха жени, жените - повече мъже от мъжете. Загубихме от обаянието и женствената си загадъчност.

Автор: Антония Михайлова

Още по темата

Коментари

5
  30 август 2019 | 00:02 отговор
 

Жените станаха независими,не трябва да търпят капризите или димашен тормоз, като побоища и други такива. И да няма къде да отидат и как да оцелеят в подобни ситуации. Имало е безброй такива случаи по света, жената да е жертва на някой психопат.

 
4
  26 август 2019 | 03:22 отговор
 

Епохата на Матриархата е съществувала точно преди Римската империя.Това е била истинската природа на хората, когато всички са се прекланяли на майката и жените и всички са били щастливи.

 
3 Azat
  17 октомври 2017 | 16:26 отговор
 

Моите уважения, но като цяло туй "феминезма" е сред най-големите глупости, натворени от т.нар. западна(ла) цивилизация. Жената не е мъж, никога няма да бъде и не виждам смисъл да се напъва. Между другото, равноправието няма нищо общо с "феминизма", чийто образ всъщност авторката обрисува. Няма по-жалко нещо от жена, която върви против природата си. Освен веганите.

 
 
Мария
22 януари 2019 | 13:31

Азар,също така няма и нищо по-жалко от мъж, който се мисли за превъзхождащ жените по даденост, заради пола си. Когато един мъж е неудачник и без самочувствие, жените са му виновни, че били "мъжкарани". За истинския мъж няма проблеми със същите тези жени. В края на краищата всяка жена иска да има мъж до себе си, точно както и мъжът иска истинска жена. Това се получава, когато има взаимност, а не борба за надмощие.

 
26 август 2019 | 03:21

Епохата на Матриархата е съществувала точно преди Римската империя.Това е била истинската природа на хората, когато всички са се прекланяли на майката и жените и всички са били щастливи.

2 Мира
  27 юли 2017 | 16:08 отговор
 

Прекрасен текст, абсолютно вярно. Браво!

 
1 Дора
  27 юли 2017 | 13:23 отговор
 

Когато един мъж и една жена са умни хора, тогава няма никакви проблеми с мъжествеността и с женствеността нито в работата, нито в личните взаимоотношения и всеки тежи на мястото си с качествата си. Такива хора са наясно, че мъжките и женски качества са различни, но допълващи се и е смешно да се търси надмощие и т.н. От това никой не печели. За съжаление много мъже и жени не разбират това и досега съществува неравнопоставеност, която не е в полза на жените. Някои жени отвръщат по странен начин, тоест, искат да приличат на мъже, което е жалко и някои мъже се възползват за да вегетират на техен гръб. Всичко идва от съзнанието на човека.

 
 
stanislavaaa2015
27 юли 2017 | 16:00

Така е...безсмислено е да се сравняваме с някого-мъж или жена-всеки може да е добър в различна сфера и така се допълваме, без да си доскучаваме.Изисква, обаче, доста усилия и от двете страни :)

 
01 септември 2019 | 01:27

Само че не всички мъже и жени са умни, а има и психопати. При всички положения, жената е по слаба физически и тя яде боя редовно от някой луд или зъл мъж.

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.