Новият Берлин – между Запада и Изтока – I част

15 юни 2012 | 15:59
8334
5
5

Популярните туристически градове обикновено не са хубаво място за живеене. Уютният, модерен и зелен Берлин обаче е изключение от това правило.

Този град със сложна история и богато културно наследство през последните години стана една от основните туристически дестинации, изпреварвайки Рим в списъка на най-популярните европейски градове и отстъпвайки първото място на шармантния Париж.

* Alexanderplatz

* der Reichstag

Качеството на живота в Берлин обаче стана възможно само благодарение на мерките за поправяне на миналите грешки. Сега всеки, решил да се отбие на екскурзия в Берлин, рискува завинаги да се пристрасти към европейския лайфстайл.

Салма Хайек на берлинския международен кинофестивал

Holliday Grainger, Robert Pattinson, Christina Ricci на берлинския международен кинофестивал

Важно е да правим разлика между изстраданото благополучие на Берлин и императорския шик на Виена, класическия разкош на Париж, старинния дух на Рим и дори близките по начин на мислене скандинавски столици.

Великото минало на бившата пруска столица или блестящият разцвет на Берлин като културен център на Европа в началото на ХХ в. са само част от причините градът да бъде толкова привлекателен за туристите.

Съвременният облик на оживения, ярък, динамичен и невероятно модерен Берлин възниква след дълги години икономически крах и културна блокада.

Нито един град в новата история на Европа не е имал толкова трудна съдба – център на диктатурата на нацизма, обезобразен след Втората световна война, обезличен от социализма, разделен с бетонена стена, станала символ на студената война. Берлин на практика включвал в себе си два града, затова всеки турист търси тук разликите между западната и източната част, които днес са почти незабележими. Градът, както и немският народ, е избрал единствения сигурен път за развитие и съзнателно отношение към миналото си – не с пренаписване на историята, а с демонстрация на разкаяние с поразително достойнство.

Мемориалът в памет на убитите евреи в Европа (Memorial to the murdered Jews of Europe), разположен в самия център на германската столица, напълно промени облика й.

Паметникът, посветен на жертвите на Холокоста, включва 2700 сиви каменни блокове, приличащи на надгробни плочи. Мястото има свой собствен стил и е истинско произведение на абстрактното изкуство.

 

Тук войната на практика приключва чак през 1989 г., когато пада Берлинската стена. Днес тя е символ на града, не по-маловажен от Бранденбургската порта, но много по-многолик. Мястото задължително трябва да се посети от хора, които искат да разберат сложния характер на града. Стената не само е съборена – оцелелите части от нея са превърнати в арт-галерия на открито. 20 години по-късно проектът се реставрира и тържествено се открива като изложба East Side Gallery.

Това определя и вектора на развитието на Берлин – град, който не се е впуснал в оплакване на миналото, но е преосмислил уроците на историята в стила contemporary art.

Очаквайте продължение...

Още по темата

Коментари

5 Irina
  12 януари 2013 | 19:42 отговор
 

Оттам се връщам сега. Хехе Берлин е е динствен , уникален и неповторим.А че има мизерия и бил мръсен, ми я идете в Париж да видите що се казва мръсотия!

 
4 V Vasilev
  07 август 2012 | 09:44 отговор
 

Малка е да се каже че е мръсен...много е мръсен въпреки желанието на общината-видях как чистят ама прехвалените германци...по градинките пияни спящи наркомани ,повърнали по себе си, полицията бди-тоест проверява дали са живи и ги оставя-аз помня друг Берлин Мисле че Источната част развали западната-комунизма даже и там не си е заминал

 
3 D.
  16 юни 2012 | 11:16 отговор
 

Живея в Берлин от близо 2 години и мога да кажа, че градът печели хората по-скоро с атмосферата си. Берлин съчетава противоположности - изключително красиви места със стари сгради, но в същото време туристът вижда гледки, нетипични за Западна Европа.Това , което мен лично ме впечатлява е, че Берлин е толерантен към различните, свободен от предразсъдъци. Липсват осъдителни погледи и злобни коментари. Ако някой планира посещение, трябва да е подготвен за хектиката на една от най-динамичните европейски столици, но и за изключително разнообразие на културния, пък и нощния живот.

 
2
  15 юни 2012 | 20:09 отговор
 

До преди малко бях там :D съгласна съм с коментар 1.

 
1 Radi
  15 юни 2012 | 17:05 отговор
 

Ами да ви кажа честно, Берлин не е нищо особено, мръсен град, площат Александър плац не е кой знае какво и набсъде мръсотия, като стил също, градове като Прага са много по-уютни и красиви :)))

 

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.