Най-големият паметник на любовта в света Тадж Махал се променя драстично. Известната гробница, построена през 17 век от бял мрамор, е пожълтяла, като на места цветът й е станал кафяв, на други - зелен.

Положението е толкова сериозно, че Върховният съд на Индия е постановил правителството да търси чуждо финансиране, за да се оправи с проблема. Освен това местен съдия е поискал експертиза както от местни, така и от чужди специалисти.

Най-основните причини за променения цвят на известната гробница са мръсотията, строителството и дори местните насекоми.
Районът на иконичния Тадж Махал определено не е от най-чистите – в Агра има страшно много индустриални предприятия и нефтена рафинерия. Преди две години пък паметникът бе атакуван от насекоми, подобни на комарите, от които величественият бял мрамор позеленя.

Монументът на любовта е построен от моголския владетел Шах Джахан в памет на любимата му съпруга Мумтаз Махал, която умира при раждане. Нейната смърт съсипва императора, според преданията косата и брадата му побеляват за няколко месеца.

Ето и няколко любопитни факти за това архитектурно чудо:

1. Тадж Махал е построен така, че да изглежда красив от където и да го погледнеш. Освен това той променя цвета си (не заради гореописаните причини) - белият мрамор отразява небето и сутрин е розов, през деня - бял, а вечер златист заради лунната светлина.

2. Твърди се, без да е доказано, че Шах Джахан е имал планове да построи втори мавзолей, но на отсрещния бряг на реката, който трябвало да бъде изграден от черен мрамор. Проектът така и не е изпълнен заради конфликт между императора и синовете му.

3. Всички са запознати с романтичната история на паметника. Според историци обаче той е стар храм на бог Шива. Тази теория се потвърждава от изследване на материалите, което разкрива, че той е строен столетия преди управлението на Шах Джахан.

4.Смята се, че повече от 22 000 души са участвали в строежа на внушителния паметник. Сред тях имало не само строители, но и художници, каменоделци, специалисти по украсата и много други.

5. За да бъдат транспортирани всички строителни материали, необходими за изграждането на монумента, били използвани повече от 1000 слона.