Тази година Седмицата на модата в Лондон представи колекциите на над 80 дизайнери от цял свят, включително на украински, създадени под звуците на сирени, предупреждаващи за въздушни атаки.
Седмицата на модата в Лондон стана домакин на украинската Седмица на модата за втори път тази година. Това се случва на фона на продължаващата война в Украйна, където модната индустрия няма как да се завърне.
В съвместно дефиле 39-годишната украинската дизайнерка Ксения Шнайдер и още двама украинци - Елена Рева и Dzyak,представиха най-новите си творения.
Шнайдер бяга от Украйна със съпруга си и малката си дъщеря, когато Русия нахлува в страната през 2022 г. Семейството е намерило временен подслон в дома на британско семейство в Южна Англия. Дизайнерката не е изоставила модния си бизнес, който е основала преди 12 години, разделяйки работното си време между Великобритания и Киев, където все още се изработват моделите ѝ.
За да демонстрира колко трудни са били условията при създаването на тоалетите ѝ, Шнайдер прикрепила специални етикети към всеки от тях. Така клиентите имат възможност да сканират тези етикети с мобилните си телефони, за да чуят звука на сирената за въздушно нападение.
В момента, когато войната избухва, Шнайдер има екип от около 50 души. 20 остават. Част от тях работят в нейния централен магазин в Киев, а други опаковат, произвеждат и изпращат дрехите ѝ до клиентите. Когато започват сирените, екипът на Шнайдер оставя всичко и отива да търси подслон. Работата им бива прекъсвана с часове или понякога за целия ден. "Миналата зима беше особено тежка, защото електричеството беше ограничено до само два часа на ден, разказва Шнайдер. Тя и колегите ѝ са се опитвали да свършат цялата си работа в рамките на тези ценни часове, преди да се приберат вкъщи, за да "седят на студено и в пълен мрак".
От началото на войната над 60 украински модни марки представиха продуктите си в градове като Лондон и Ню Йорк. Въпреки че модните дефилета са далеч от бойните действия, те са само една част от множеството усилия на Украйна да привлече вниманието на света и да събере средства, които да ѝ помогнат да преодолее трудностите, пред които е изправена нейната нация.
Зад модното дефиле на дизайнера Иван Фролов в Лондон тази събота стои "Юнайтед24", официалната платформа за набиране на средства на президента Володимир Зеленски, отбелязва АП. Фролов придоби международна слава, след като певицата Бионсе заложи на негов сценичен тоалет за световното си турне. Разчитайки на силата на знаменитостите, Фролов успява да набира средства за каузата на Украйна.
Представянето на новата му модна колекция премина под знака на контрастите. На фона на черно-бели снимки на стари украински певци и исторически видеоклипове, отразяващи Киев във времето на неговия пълен разцвет през лятото, на подиума се появиха пищни рокли и корсети, изработени от коприна и дантела, с инкрустации от кристали. С това Фролов подчерта огромната разлика между представите на дизайнера за романтичната визия и ужасите на войната, разрушаваща неговата родина.
"Голямо предизвикателство е да продължа да върша работата си в същия момент, когато нашите войници умират всеки ден на фронтовата линия", казва той. "Ние плачем всеки ден и продължаваме да шием вечерни рокли за знаменитости и за нашите клиенти. Разбира се, чакаме победата за Украйна, когато ще можем да носим тези рокли", споделя модният творец. "Но в момента това е единственият начин да покажем колко сме силни. Украйна е млада и красива страна с големи таланти", добавя той.