Автор
Елена Ангелова

Ето какво да правите, ако детето ви отказва да ходи на училище

При възпитанието на децата винаги правя аналогия с живота на възрастните. Дори е по-лесно, отколкото да се опитвате да се поставите на мястото на детето, коментира психологът Анна Бикова. И пояснява.

Да, и аз не винаги искам да ходя на работа. Но е необходимо. Работата ми носи пари, парите осигуряват задоволяване на нуждите ми. Тоест имам материална мотивация, за да ходя на работа. Обикновено задаваният при такава ситуация въпрос е:

„Защо не искаш да ходиш на училище?“

Бих задала друг въпрос: „Защо всъщност трябва да иска да отиде там?“ И още един въпрос: „Вие, родители, винаги ли искате да ходите на работа?“ Когато отглеждам и възпитавам децата, винаги правя аналогия с живота на възрастните. Дори е по-лесно, отколкото да се опитвате да се поставите на мястото на детето. И много добре ви се изяснява ситуацията.

Случва се и да обичаш да работиш, душата ти да пее от работа, която вършиш и искаш да твориш. Например, когато получа похвала и признание. Това е нематериална мотивация. Също така се случва проектът първоначално да не носи нито печалба, нито признание... Но съществува убеждението, че след определен период от време всички усилия и инвестиции ще се изплатят. И тогава ще има и пари, и признание. Това е мотивация за бъдещето.

Каква е мотивацията на вашето дете за учене?

1. Помогнете му да осъзнае стойността на образованието, да разбере защо учи и как то ще му бъде полезно в бъдещия му живот. Само не под формата на скучен монолог за абстрактните перспективи за влизане в университет...

Попитайте какво иска детето. И тогава покажете как ученето ще му помогне да постигне това, което иска. Важно е да се разбере, че не цялата информация, получена по време на учебния процес, някога ще му бъде полезна в живота. Ценността на ученето не е в придобиването на определено количество знания, а в развиването на умение за обработка на информация, за развиване на паметта, речта, логическото мислене и способността за установяване на причинно-следствени връзки. Много харесвам думите на Ломоносов: „Математиката трябва да се учи, защото тя подрежда ума“, припомня психологът.

Бих обобщила това за цялото образование. Всяко образование подрежда ума. Доказването на теореми помага да се развие способността за логично обосноваване на гледната точка, убеждавайки опонента. Използването на формули помага за изграждане на аналогии и адаптиране на успешния опит на някой друг към текущите ви задачи. Решаването на задачите с тръбите в басейн, където водата тече и изтича, подготвя мозъка за решаване на други житейски проблеми - относно семейния бюджет или рентабилността на бизнеса - и там парите влизат или излизат... Така е с всеки учебен предмет - така или иначе ще му дойде добре на детето образованието...

2. Създайте ситуация на успех за вашето дете. Емоциите от успеха са толкова силни, че искате да ги изживявате отново и отново. Успехът вдъхновява, мотивира и ви кара да искате да продължите да се опитвате и пак да го постигате.Хвалете детето си дори за малки постижения. Не го сравнявайте с другите деца. Можете да сравнявате само с предишните резултати на детето си. Ако детето ви се представя слабо по всички предмети, първо се съсредоточете върху един. Повишеното внимание, може би работата с преподавател, ще доведе до подобряване на академичните постижения по този предмет и увереност в собствените способности. И чак тогава можете да преминете към следващия предмет.

3. Измислете система за възнаграждение. Нормално е детето да получи желан подарък за добро учене. То се постара. То си го спечели. Но не е нормално това да е единствената мотивация. Без значение колко силна е мотивацията за работа, понякога конфликтите в работната среда карат хората да напуснат. Детето обаче няма възможност да напусне училище... Но може да започне да бяга от часовете...

Важно е да се разбере, че водещата дейност на тийнейджъра е комуникацията. И често негативизмът към училище е причинен именно от проблеми в комуникацията със съучениците. В този случай трябва да решавате проблеми не с мотивация, а с комуникационни умения и изграждане на взаимоотношения. Тук може да е необходима помощта на психолог, за да се разбере какви характеристики на стила на общуване на детето са довели до настоящата ситуация.

Без това изясняване и подходяща корекция на поведението дори преместването в друго училище няма да реши проблема, защото има голяма вероятност ситуацията да се повтори. Напротив, при сплотен клас детето ходи на училище с удоволствие, защото се радва да се срещне с приятели.

Обединяването на класа чрез съвместни дейности през свободното време (походи, екскурзии, пътуване) е важна задача не толкова за учителя, колкото за родителите.

Източник: econet, annabykova.ru