Докато Оземпик и другите GLP-1 инжекции за отслабване продължават да набират популярност, потребителите съобщават за любопитен страничен ефект, който няма нищо общо с цифрите на кантара: драматична промяна в обонянието им.По-конкретно, нарастващ брой потребители на Оземпик са привлечени от изключително
сладки парфюми с аромат на десерти - представете си ванилова глазура, бонбони, карамелена глазура. Феноменът е наречен "ароматът на Оземпик" и поражда въпроси как тези мощни лекарства за потискане на апетита може да пренастройват незабелязано сетивата ни.
)
От гледна точка на индустрията на парфюмите нарастването на интереса към сладките аромати е неоспоримо. Гурме парфюмите, които миришат на печени изделия или сладкарски изделия, се разпродават мигновенно. От друга страна според официалната статистика само във Великобритания Озепмик има над 500 000 потребители, а 12% от американците са опитвали GLP-1 лекарства. Това съвпадение между интереса към сладникавите парфюми и покачването в потребителите на лекарства за отслабване не изглежда случайно. Световният пазар на парфюми със сладки аромати вече надхвърля 24 милиарда лири.
GLP-1 лекарствените средства като Оземпик не само потискат апетита, като имитират чревен хормон - те също въздействат на части от мозъка, отговорни за миризмата и вкуса. Проучванията потвърждават, че обонянието ни може да бъде засегнато от GLP-1 лекарствените средства - което води до повишена и намалена чувствителност.
Д-р Прия Верма сподеря: "Ако някой консумира по-малко захар, мозъкът му може да търси други начини да задоволи това желание. Това би могло да обясни преминаването към сладки парфюми. В много случаи ароматът е заместител на десерта." Експертите по парфюми се съгласяват. "Има огромен натиск за парфюми, които миришат достатъчно добре, за да ги изядеш", казва Джони Суорбрик, креативен директор в Fragrance Du Bois. "Клиентите посягат към нотки като пралини, бонбони, фъстъци и шоколад. Искат топлина, комфорт - и може би малко удоволствие."
Оказва се, че всъщност има физиологични причини по-сладките парфюми да са по-привлекателни за хората, използващи Оземпик.
"Бързото отслабване може да доведе до по-суха кожа", обяснява дерматологът д-р Мириам Рехбайн. "Сухата кожа не задържа аромата така добре. Парфюмите с по-плътни нотки - като карамел и ванилия - обикновено издържат по-дълго и създават по-обгръщащо изживяване." Тя добавя, че по-бавното храносмилане (страничен ефект от GLP-1 лекарствата) също може да повлияе на телесната миризма. "Някои хора забелязват слаб яйчен или кисел мирис през порите или дъха си. Сладкият парфюм може да помогнетова да се маскира."
Тази сетивна промяна е само един от по-малко известните ефекти използването на Оземпик. Други са по-видими - особено в оралното и здравето на краката. Търсенията в Google за "Оземпик + зъби" са нараснали с 216% само през последната седмица.
Британският стоматолог д-р Софина Ахмед от Viva Dental споделя: "Виждаме повече случаи на това, което се нарича 'уста на Оземпик' - сухота, чувствителност, язви и дори по-бързо остаряване около устата."
Тя подчертава, че слюнката, дъвченето и хормоналният баланс играят решаваща роля в оралното здраве. "Пациентите често се фокусират върху отслабването, без да осъзнават, че усмивката им може също да се променя."
)
Съществува и феноменът, наречен "краката на Оземпик". Д-р Скот Айзакс, президент на Американската асоциация по клинична эндокринология, обяснява: "Когато загубата на мазнини е бърза, възглавничката на краката може да се свие. Това може да направи кожата по-отпусната и сухожилията по-видими. Не се обсъжда често, но е реално."
Тази мастна възглавничка обикновено действа като амортисьор, поглъщайки ежедневното въздействие от ходене, бягане и стоене. Когато тя изтънява, може да се почувствате, че сякаш "ходите на кости", отбелязва д-р Айзакс, което може да доведе до болка, дискомфорт и дори промяна в начина на ходене. В някои случаи тази промяна в походката може да постави допълнително напрежение върху други стави и мускули, потенциално водейки до по-нататъшни проблеми.