Не бъдете просто себе си: ключовите умения за успех на работа
Автор
Ева Лъчезарова

Не бъдете просто себе си: ключовите умения за успех на работа

Когато става въпрос за работното място, „просто бъдете себе си“ е лош съвет, според психолога Томас Чаморо-Премузик.

Автентичността често се представя като желано качество, казва Чаморо-Премузик, професор по бизнес психология в Университета Колумбия. Но ако искате да развиете кариерата си, е по-добре да овладеете умения като такт и самоконтрол.

Притежаването на висока емоционална интелигентност — която Чаморо-Премузик определя като „способността да разбирате и управлявате себе си и другите“ — е „основна валута“ на работното място, казва той.

„Това ви прави по-привлекателни за работодатели и по-ценни като колеги“, допълва той.

Хората, които успяват на работа, знаят как да съчетаят „социални умения, емпатия и внимание към възприятието на другите“, казва Чаморо-Премузик в последната си книга „Не бъди себе си: защо автентичността е надценена (и какво да правим вместо това)“.

Според него трите най-важни социални умения, които всеки трябва да развива на работното място за изграждане на връзки и развитие на кариерата, са следните:

1. Бъдете отворени към обратна връзка

Най-успешните хора, които Чаморо-Премузик познава, „търсят честна, критична обратна връзка от други хора, особено от тези, които могат да оценят какво правите и които са достатъчно уверени да ви кажат това, което трябва да чуете, а не това, което искате да чуете“.

Повечето хора са склонни да дават положителна обратна връзка, а не честни наблюдения, казва той, затова е важно да задавате правилните въпроси.

Вместо да питате „Как беше презентацията ми?“, Чаморо-Премузик препоръчва да бъдете по-конкретни:

„Какво можех да направя по-добре? Какво можех да направя по различен начин? Какво бихте направили различно на мое място?“

Ключово е да запазите самообладание, докато слушате критика, предупреждава психологът. В противен случай няма да получите честна обратна връзка отново.

„Трудно е, но ако имате куража да поканите негативна, конструктивна критика, ще намалите разликата между това колко добри мислите, че сте и колко добри сте всъщност.“

2. Социална осъзнатост

Социалната осведоменост може да има огромни ползи за кариерата, казва Чаморо-Премузик.

Когато навигирате в работните динамики, една важна тактика е „да се фокусирате по-малко върху себе си и повече върху другите“.

Способността да разпознавате и реагирате на чувствата на другите е ключова за емоционалната интелигентност, обяснява той. Социално осъзнатите хора могат да анализират междуличностна ситуация и да адаптират поведението си без да изглеждат неискрени.

Чаморо-Премузик нарича това умение „стратегическо самопредставяне“:

„Да полагате усилия да се държите социално и да вземате предвид очакванията на другите.“

Да бъдете внимателни към чувствата и нуждите на другите ще ви отличи от тълпата: „Другите мислят само за себе си, затова ако мислите за тях, имате голямо предимство.“

3. Адаптивност

Изкушаващо е да разчитате само на силните си страни, казва Чаморо-Премузик, но устойчивостта при усвояване на нови умения ще ви помогне да растете.

Ключова черта на успешните хора е готовността да кажат:

„Ще се опитам да направя нещата по различен начин или да пробвам нещо ново, дори и да не ми харесва.“

Често възприемаме черти като интровертност, гъвкавост или социалност като постоянни аспекти на личността си, но това убеждение може да ни попречи да развием нови умения.

„Ако ограничавате изборите и решенията си до миналото и настоящето си, няма да създадете по-богато, по-разнообразно и по-широко бъдещо „аз“.“

Излизането от зоната на комфорт може да бъде „неприятно и трудно“, казва психологът, но в крайна сметка това ще отвори нови възможности за вашата кариера.