На 12 ноември медиите съобщиха трагична новина. 9-годишно момче на име Глеб намерила на детска площадка малък свитък, завързан с червена панделка. Той представлявал банкнота и именно тя привлякла интереса на детето. Ситуацията обаче завършва трагично, тъй като в свитъка се оказва взривно устройство, пълно с малки пирони. В резултат на това детето е откарано в болница, където претърпява операция и ампутират увредените му пръсти. Лекарите успяват да спасят само кутрето на дясната му ръка.
Във връзка с тези събития темата за това какво и защо не трябва да се вдига от земята става изключително актуална. Препоръките са полезни както за деца, така и за възрастни. Блогърката и майка Виктория Силка сподели с нас важни правила за безопасност, които задължително трябва да се обсъдят с децата.
)
Защо това е толкова важно?
Свикнали сме да мислим, че изгубените вещи са просто нечия небрежност. Монета, играчка, тефтер – на пръв поглед безобидни находки. Но в съвременния свят всяка вещ на улицата може да представлява смъртна опасност. Престъпниците използват „примамки“ – пари, ярки предмети, джаджи – за да привлекат жертвата си.
Децата са особено уязвими: те са любопитни към всичко ново и не подозират нищо лошо. Ето защо е толкова важно предварително да обсъдите правилата с детето и да ги отработите на практика.
Какво категорично не трябва да се вдига от земята?
Нека съставим списък със „забранени“ находки:
Пари (банкноти, монети). Дори ако намерите голяма сума – не я докосвайте! Може да е капан.
Ярки предмети (играчки, гривни, флашки, слушалки). Особено ако изглеждат нови и привличащи вниманието.
Чанти, пакети, кутии. Никога не докосвайте изоставени вещи в паркове, пред входове или на детски площадки.
Мобилни телефони. Намерилият може да си помисли: „Ще го върна на собственика, ще бъда герой!“ – но това също е често срещана уловка.
Пликове, писма, картички. Дори ако на тях пише „За теб!“ или „Секретно“.
Храна (бонбони, бисквити, напитки в отворена опаковка). Никога не взимайте храна от земята.
Необичайни предмети – метални кутии, жици, батерии с кабели, устройства с мигащи лампички.
)
Как да обясним това на детето?
Говорете просто и конкретно. Вместо „Това е опасно“, е по-добре да кажете нещо от рода на: „Някои хора оставят лоши неща на земята, за да навредят. Затова ние никога нищо не вдигаме“.
Дайте примери. „Помниш ли, видяхме една изгубена играчка? Не я взехме, защото можеше да не е оставена случайно“.
Отработете сценарий. Попитайте: „Какво ще направиш, ако видиш на площадката красива гривна?“ Изчакайте отговор „Няма да я пипам и ще кажа на мама“ – и го похвалете.Подчертайте, че това правило е без изключения. Няма „много красиви“ и „много нужни“ неща, които могат да бъдат взети.
Предложете алтернативен сценарий. „Ако искаш да помогнеш, обади се в полицията или кажи на възрастен, който е наблизо“.
Какво да правим, ако детето види подозрителен предмет?
Обсъдете следния алгоритъм:
Да не се докосва, рита или пипа дори с пръчка. Да се отдалечи на безопасно разстояние (минимум 5–10 метра). Да не позволява на други деца да се приближават. Да съобщи на възрастен (родители, учител, охранител). Ако наблизо няма възрастен – да се обади на спешния телефон (112).Как да затвърдим знанията?
)
Играйте на „опасни находки“
У дома симулирайте ситуации: оставете на пода „изгубен“ телефон и попитайте как трябва да се постъпи. Обсъждайте новините. Ако чуете за подобни случаи, кажете: „Ето защо винаги спазваме правилото „не вдигай“. Бъдете пример. Самите вие не вдигайте нищо от улицата – децата копират нашето поведение.
Важно за родителите
Не оставяйте децата без надзор на места с много хора или в непознати райони. Знайте маршрутите на детето си: откъде минава за училище, къде се разхожда. Поддържайте контакт. Детето трябва да знае, че може да ви се обади във всеки един момент и няма да му се карате за „глупав въпрос“. Обсъдете темата с възпитателите и учителите. Помолете ги да напомнят на децата за правилата за безопасност.
Знаем, че тези правила може да изглеждат прекомерни, но винаги е по-добре да се презастраховате. Задачата на родителите не е да изплашат детето, а да му дадат инструменти за безопасност. Нека тези знания останат „теоретични“, но ако някога спасят живот – всички разговори ще са си стрували!
,fit(980:735))
,fit(380:285))
)
)
,fit(680:510))
,fit(680:510))
,fit(680:510))