Автор
Веселина Петрова

Маркетинг или магия: Каква е истината за астрологията?

Познавам хора, които не започват деня си без да са прочели хороскопа си. Познавам сериозни предприемачи, които редовно посещават астролози, за да им изготвят хороскопи.

Юлия Родочинска, която е маркетолог с 15-годишен опит, споделя, че за нея астрологията не е нищо друго освен печеливш бизнес. Да, астрологията се е превърнала в неразделна част от живота ни. Но досега човечеството не е могло да каже категорично, че астрологията е добре поддържан бизнес. Не можем да твърдим, че тази наука за звездите и планетите е чиста лъжа, но можем да кажем, че тя е станала популярна не благодарение на сбъдналите се предсказания, а на правилния маркетинг. Днес много хора правят изчисления, натални карти, поръчват си солариум преди рождения си ден и т.н.. Преди десетилетия обаче това изглеждаше като пълна глупост.

За да „продадете“ някаква идея на хората, трябва да я направите противоречива, казва Родочинска. Това е махало, което се люлее: трябва да има мнения „за” и мнения „против”. Астрологията е идеален пример за това: има хора, които плюят при споменаването ѝ, има и хора, които не могат да направят нито една крачка без астрология.

Все повече марки избират да използват темата за астрологията. Например, козметичните компании произвеждат уникални палитри за всяка от зодиите, а дизайнерите на бижута създават продукти за всички представители на зодиакалния кръг.

Тъй като маркетингът на астрологията се разви, той буквално превзе всички и всичко. Милиони хора изтеглят приложения (и не пестят от абонаменти), които помагат за създаването на натална карта и дават дневна прогноза, следват акаунти с информационно съдържание, тематичен хумор или обучение.

Статистиката показва, че сега се създават все повече продукти с астрологична насоченост - и хората са готови да плащат за тях.За съжаление, с цел увеличаване на продажбите, астрологията не винаги е използвана честно спрямо потребителите. Съмнявам се, че има професионален експерт зад всеки създаден астрологичен продукт. Отбелязвам, че повечето приложения, производители на съдържание и сайтове не разпространяват уникален продукт, а предлагат общи формулировки, достигащи до възможно най-широка аудитория.В днешно време астрологията се е превърнала в модерно хоби. Младите, успешни, прогресивни и, което е важно, платежоспособни хора са особено склонни да се вслушват в астрологичните прогнози и да се ръководят от тях.