Автор
Антония Михайлова

Децата ни посягат към опасни вещества: Що е то "енергиен сниф", чиято реклама възмути обществото

Енергийна напитка, която се консумира чрез шмъркане и се предлага на грамове, е на пазара, наподобявайки кокаин както по външен вид, така и по начин на употреба. Този продукт, който се рекламира пред учениците и може да се закупи безплатно онлайн, предизвика сериозна обществена реакция едва след като активистката Юлия Георгиева сигнализира за него в социалните мрежи. Как се стигна до тази ситуация?

Преди ден попфолк певицата Диона споделя фрапиращо видео от профила си в Инстаграм. На него тя изрисува линии с бял прах върху екрана на телефона си, самодоволно споделяйки, че не става дума за наркотик, а за енергийна напитка, предназначена за... шмъркане. "Тя е напълно законна и безопасна, доверете се на моя опит", допълва през усмивка тя. Резултатът - буря от възмущение и негодувание под видеото и сред цялата общественост у нас.

Интересното е, че скандалната реклама в социалните мрежи идва само няколко месеца след като певицата беше спряна от полицията за шофиране под въздействието на наркотици. Въпреки че пробите от кръвта ѝ показаха наличието на кокаин, Диона продължаваше да твърди, че е пила температуропонижаващо лекарство.

Продуктът, който тя рекламира, наподобява начина, по който се използва кокаин. Оказва се, че Sniffbull се продава абсолютно свободно, а сред целевите групи са включени и ученици и студенти, на които се обещава, че ще им помогне за концентрацията при учене.

В сряда Юлия Георгиева - основател на "Розовата къща", която предоставя помощ на зависими от наркотици, сподели въпросната реклама с предупреждение в социалните мрежи. "Това си е урок по шмъркане", написа тя и призовата продуктът да бъде спрян от продажбата. "Защото точно това е пропагандиране на употребата", допълни Георгиева.

Потресени от рекламата интернет потребители изпратиха хиляди сигнали към Министерството на здравеопазването и други институции. От министреството отговориха, че въпросните продукти не са одобрени от тях, а рекламите им са подвеждащи. "Касае се за нови продукти с неясна законова квалификация и съставки, създаващи потенциален риск за здравето при прекомерна употреба", посочиха от министерството и заявиха, че ще предприемат проверка.

Продуктът, рекламиран от Диона обаче, далеч не е единственият подобен в България. Проучване на "Свободна Европа" показва, че в различни български онлайн магазини могат да бъдат намерени енергийни прахове на поне две други марки - Sniffy и Wildkraut.

Какво всъщност представляват тези продукти, що е то "енергиен сниф" и защо е толкова опасен?

Енергийните снифове, или енергийни прахчета, са смес от различни стимулиращи вещества (като мака, тирозин, L-теанин, кофеин, таурин) под формата на прах, който се приема чрез шмъркане (от английски - sniff).

Продуктите се предлагат на грамове и се продават със специализирана тръбичка за шмъркане - такава, каквато се използва при наркотици като кокаина.

Sniffbull, който беше рекламиран от Диона и предизвика сегашната вълна от реакции, се продава за 16 лв. на грам. Други марки, налични в българските онлайн магазини, се предлагат на цени между 19,90 лв. и 30,90 лв. на грам. Често тези продукти се предлагат в разнообразни атрактивни вкусове като ягода, маракуя и мента.

Как се рекламират продуктите?

В описанията на рекламите продуктите се представят като "щадящи стомаха алтернативи на енергийните напитки", които "осигуряват незабавен енергиен тласък", "държат те буден" и "повишават концентрацията". Още по-скандалното е, че таргетът на повечето марки е насочен към учениците.

В сайта на Wildkraut Energy Sniff например има раздели, които отговарят на въпроси като: "Ще ми помогнем ли Wildkraut по време на изпитите?" и "Ще ми помогне ли Wildkraut да уча по-добре?".

"Всички познаваме това чувство в деня преди важен изпит, когато трескаво учим до късно през нощта. След това не можем да заспим и след това се събуждаме напълно изтощени. Тук щипка Wildkraut може да бъде Вашият спасител", гласи отговорът на фирмата. И това не е всичко. Продуктите се рекламират и като подходящи дори и за спортисти.

Откога тези продукти съществуват на пазара?

Енергийни продукти, които се приемат чрез вдишване през носа, съществуват поне от десетилетие. В Европа обаче, включително и България, те станаха особено популярни през последните години. Само преди месец Франция обяви, че ще забрани сходен продукт, наподобяващ този от клипа на Диона, припомня "Булевард България".

Диона всъщност не е първата, която рекламира подобен продукт у нас. Преди повече от месец в кампанията бе замесен и рапърът Памеца, известен с това, че няколко пъти е лежал в затвора за разпространение на наркотици.

Гледаш го, храниш го, поиш го и накрая Диона го учи да шмърка бял прах с тръбичка
НОВИНИ
Автор Цвета Герчева

Гледаш го, храниш го, поиш го и накрая Диона го учи да шмърка бял прах с тръбичка

Автор Цвета Герчева

Реакциите, които рекламата на Диона предизвика сред обществеността

Както казахме вече, само часове след като Юлия Георгиева от "Розовата къща" сподели опасенията си от рекламирането на подобен продукт, последва мощна вълна на недоволство.

От неправителствената организация "Национална мрежа за децата" припомнят, че България има сериозен проблем с употребата на наркотични вещества от деца. Според резултатите от техни анкети средната възраст при първа употреба на опиоиди и инхаланти сред учениците е 14 години, а на канабис, синтетични канабиноиди и халюциногени - 15. Първата употреба на стимуланти започва средно на 16 години.

"Национална мрежа за децата остро осъжда всякакъв вид реклама, разпространение и прием на енергийни продукти, още повече такива, които наподобяват консумацията на вид наркотично вещество", казват от организацията.

Така. Рекламата на горепосочения енергиен продукт разбуни духовете и предизвика загриженост за здравето на младите хора в България. Видеото на Диона разкри една тревожна реалност, пред която институциите си затваряха дълго време очите, а именно – нормализирането на поведение, наподобяващо употребата на наркотици.

Обществото реагира остро, осъждайки подобни кампании, които целят най-уязвимите – децата и учениците. Сега тази ситуация подчертава чудовищната нужда от излизането от "дълбокия зимен сън" на институциите и незабавното налагане на изключително строг контрол и отговорност, за да се защити бъдещето на младото поколение! А ние, като родители, сме длъжни да направим всичко, което зависи от нас, за да защитим децата си от подобни пагубни за тяхното бъдеще влияния.