Автор
Ива Петрова

Закон за инфлуенсърите: Възможно ли е?

Няколко дни държавата буквално „гърми“ от поредната изцепка на попфолк певицата Диона. Този скандал достойно се конкурира с политическите събития в страната. А общността най-накрая реши да се събуди и да иска закони!

От платформата „Ние, потребителите“ вдигнаха глас срещу нелоялни търговски практики от инфлуенсъри. "Закон за регулиране дейността на т. нар. „инфлуенсъри“ ефективно би намалил случаите на промотиране от страна на влиятелни личности на продукти и модели на поведение, които могат да се окажат вредни за здравето, живота и психичното развитие на подрастващите и на други уязвими групи потребители.

Този закон следва да регламентира всички аспекти на дейността на влиятелните личности, особено в социалните мрежи. На първо място – гарантиране качеството и безопасността на промотираните от тях продукти. След това – верността на отправяните послания и непрестъпването на законите. И не на последно място – предвиждането на санкции при нарушения – на инфлуенсърите, на агентите им, както и на наемащите ги рекламни компании, на които да се вменят задължения да проверяват лицата, които ангажират за инфлуенсъри при техни кампании и др.

До приемането на такъв закон всеки отделен случай трябва да бъде разглеждан през призмата на транспонираната в Закона за защита на потребителите в България директива за нелоялните търговски практики. При доказване на такова нарушение, виновните лица ще могат да бъдат наказвани много по-сериозно – със санкции до 70 000 лв. и забрана за повторно прилагане на порочната практика", се казва в позицията им.

Във Франция вече има действащ Закон за инфлуенсърите, който контролира всички „замесени“ в изготвянето и разпространението на реклама. Наказанията за неспазване на разпоредбите могат да достигнат до две години затвор и глоба от 300 000 евро.

Закони, закони, но ако никой не ги спазва, кой ще направи така, че да работят? Да не забравяме, че живеем в държава, в която „командва“ този с повечето пари. И да, всичко се купува, дори и свободата. Диона е абсолютния пример за това.

Тя най-нагло си позволи да рекламира енергийна напитка, която се приема назално (през носа)… Видеото е снимано в луксозен автомобил, върху телефона ѝ има бял прах, а тя с карта оформя няколко линии, като накрая казва: „Доверете се на опита“ и с метална тръбичка посяга към линиите. Не знам за вас, но на мен ми заприлича на много тежка форма на наркомания.

Жалкото в случая е, че тази личност няколко часа по-късно се появи в национален ефир където обясни, че самата тя не вижда нищо лошо в постъпката си. Искам само да припомня, че в началото на годината същата тази инфлуенсърка бе хваната да шофира след употреба на наркотици. Което си остана безнаказано, дали е „почерпила“, за да не повдигат обвинения, можем само да гадаем.

Децата ни посягат към опасни вещества: Що е то "енергиен сниф", чиято реклама възмути обществото
НОВИНИ
Автор Антония Михайлова

Децата ни посягат към опасни вещества: Що е то "енергиен сниф", чиято реклама възмути обществото

Автор Антония Михайлова

Въпросите, които се зараждат в главата на всеки трезво-мислещ човек са: „Дори и да има закони, те ще се спазват ли? Или са само за бедните, които не „бутат някой лев“?“. Да не забравяме, че законите са, за да ни пазят, но ако ценностната система и акъла липсват, няма кой да ни помогне.

И да ви кажа, нормално е да липсват, при голяма част от родните ни инфлуенсъри границата на простотията отдавна е премината. Политиците ни обичат да говорят за червени линии, при тях явно са бели, а граници няма. Така е като смъркаш - небето ти е граница, докато не се озовеш наистина там.

Подрастващите смятат, че за да си готин трябва да пушиш наргиле, да смъркаш енергийни напитки и да ходиш на „детска дискотека“. За тях е нормално да хвърчиш с 200 по магистралата и да си качваш видео на километража, да си снимаш задните части и да ги качваш в социалните мрежи, за да трупаш лайкове, както е нормално и да не спазваш законите. Нормално е и да правиш всичко за пари…

Сигурно се питате кой е виновен? Ние сме! Позволихме децата ни да мислят, че е по-важно как си облечен и каква кола караш, а не каква душа носиш!