Автор
Елена Ангелова

Как четенето на приказки повлиява по-късно успеха на детето в училище

Хрумвало ли ви е някога, че вашите уютни вечерни събирания с детето и любимата му книжка (сигурно знаете коя е книгата, чели сте я вече стотици пъти) всъщност са ефективна подготовка в предучилищна възраст за качественото му обучение? И дори за писането на контролни и тестове?

Може да сте заинтригувани или може да сте възмутени, но все пак ме изслушайте. Точно в този момент се случва чудо и това чудо е важно за бъдещия успех на детето ви в училище.

Така се създава активен речник на детето

Когато разговаряте с детето си и му четете книжки преди лягане всяка вечер, за вашето дете се отваря нов вербален свят. В крайна сметка, как децата научават нови думи? От собствен опит или от смислен контекст. В детската литература езикът се разкрива по нов начин, в игрова форма, а нашите деца в предучилищна възраст като гъба попиват всичко, което чуват.

Учейки се да четат в детската градина, децата придобиват умения, които им позволяват да декодират думите и да ги изолират в потока на устната реч. Но думите трябва да имат смисъл. За да разбере то напълно една приказна история, не трябва да има двусмислие в значението на думите за детето. В тази ситуация е толкова важна работата с лексиката, която, уви, често се пренебрегва в предучилищната възраст.

Но как това се свързва по-нататък с писането на контролни и тестове? Тези грижи не могат ли да почакат няколко години? Можете, разбира се, да отложите засега обяснението какво е множествен избор и какви са различните стратегии за писане на тестове. Но успешната работа с училищните задачи и тестове до голяма степен зависи от развитите умения за четене. Ако децата имат богат речник, те ще могат по-добре да възприемат и разбират нови текстове: така се полага основата за техния бъдещ успех.

Така че следващия път, когато вашето дете в предучилищна възраст ви помоли да му прочетете приказка за стотен път, не се отчайвайте. Вместо това опитайте да пренесете вечерното четене на следващото ниво. Ето няколко прости начина:

Задавайте въпроси

Обичам да задавам отворени въпроси. Така започвам да разбирам мисленето на децата си и как разсъждават. Наскоро прочетох книга на дъщеря ми, в която главният герой говори за най-добрия си приятел.

Попитах дъщеря си: „Каква е разликата между най-добър приятел и просто приятел?“ Тя помисли и отговори: "Той ми позволява да командвам."

Не очаквах такъв отговор, но благодарение на това успях да говоря по-подробно с дъщеря ми по тази тема. И тя разказа за своето разбиране: „Е, най-добрите ми приятели са мили и весели. И имаме общи интереси.”

Обяснявайте редките думи и изрази

Онзи ден видях учителката да чете книга, в която се споменава за „байпас“. Тя спря на това място и обясни на децата какво е това. Толкова се зарадвах на това нейно внимание към словото! Живеем в селски район и нямаме обходни пътища. Децата в класа много рядко чуват този израз в ежедневните разговори. А фактът, че учителката разпозна думата, която трябваше да бъде обяснена и помогна на децата да я разберат най-добре, показа, че четенето за нея е най-важната дейност, на която трябва да се обърне специално внимание.

Питайте за детайлите в снимките

Когато четете любимата книга на детето си за стотен път, важно е понякога да спрете и да погледнете прекрасните илюстрации. Детето вече знае книгата наизуст, дума по дума. Не я четете нон-стоп, а спрете и говорете с детето си за това, което е показано на снимките. Накарайте го да използва думите, които вече е чувало многократно, докато му четете.

Нощното четене не само развива мозъка на детето, но и сърцето му. В суматохата на всекидневието най-ценните моменти за мен са, когато с дъщеря ми се настаним удобно в леглото и четем забавна история.

Автор: Ашли Норис, matrony.ru