Иска ли ви се да научите някои любопитни подробности около традициите, свързани с посрещането на първия учебен ден в страните по света? Със сигурност ще останете изненадани от повечето от тях.
В Япония например, децата от 1 до 4 клас се учат не на академични науки, а на отношение и уважение към съучениците си и живота, който ги заобикаля. В Дания пък съществува наложена от десетилетия традиция родителите сами да избират вида на училището, в което детето им да учи, или дори още повече – сами да създават такова по собствена инициатива. Вижте как още се подготвят децата и от други държави за първия училищен звънец:
Великобритания
Датите на първия учебен ден на Острова са различни. Те се определят според учебния план на всяко едно училище. Ето защо в някои части на Великобритания училищните врати се отварят на 1 септември, други на 15-и, а дори има и такива, които посрещат своите ученици на 1 октомври. Малките британчета са едва на 5-годишна възраст, когато чуват първия училищен звънец. Всяко едно от училищата има своя емблема, която е важна част от декорацията на задължителните училищни униформи.
Шотландия
Образованието в Шотландия се различава от системата, използвана другаде в Обединеното кралство. По принцип съществуват две системи: едната обхваща Англия, Уелс и Северна Ирландия, другата – Шотландия. Двете образователни системи имат различни акценти. Традиционно английската, уелската и северноирландската система набляга на качеството на образованието, докато шотландската акцентира върху количеството предмети.
Дания
Дания е една от страните с дълбоки традиции в образованието, установени със закон още през 1885 г. Там учениците се радват на безгрижието на ваканционните дни само месец и половина – юли и първите 15 дни на август. Всичко това обаче е за сметка на едно много добре изградена, с десетилетия наред, образователна система, в основата на която е залегнал правото на свободен избор. Говорим за т.нар. система в Дания за свободните училища, построени на принципа: задължително образование, но не задължителен тип обучение. Родителите са свободни да избират между различени видове училища и което е по-важно, родителите имат право, гарантирано от държавата, да създават училища по тяхна инициатива, основани на идеи, които те намират за правилни. Основните свободи, които имат свободните училища и които изразяват тяхната независимост, са следните: идеологическа свобода, педагогическа свобода, икономическа свобода, свобода при избор на учители, свобода на самоуправление и свобода да получават до 85% финансова подкрепа от държавата. Субсидии от държавата свободните училища получават през 1908 г. Гъвкавата система на свободните училища очевидно е резултат от високо развито самосъзнание в общество, което не се нуждае от репресията на уеднаквяването, за да постигне ред и дисциплина, наложени отвън, а дава изява на освободената сила на индивида, способен да поеме вътрешна отговорност за съдбата си.
Япония
Японските първолаци тръгват на училище на 1 април, когато започва цъфтежът на японските вишни – сакура. В Страната на изгряващото слънце хората възприемат пролетта като символ на началото на новия живот. Децата излизат във ваканция от края на юли до началото на септември. Японски ученици не полагат изпити до 4-ти клас (когато навършат 10 години). Дотогава правят само кратки самостоятелни работи. Вместо върху академичните знания акцентът пада върху възпитанието: децата се учат на уважение към другите хора и към животните, на великодушие, на способност за съпричастност, да търсят истината, на самоконтрол и уважение към природата. Учебната година е разделена на три семестъра: от 1 април до 20 юли от 1 септември до 26 декември, а от 07 януари до 25 март. Така японците почиват 6 седмици през лятната ваканция и в продължение на 2 седмици през зимата и пролетта. В японските училища няма чистачки, децата почистват сами. Всички ученици са в училищни униформи. Също така японските ученици почти никога не закъсняват за час. 91% от учащите, винаги слушат учителя. Процентът на посещаемост е 99.99%
Германия
Децата в Германия тръгват на училище в различна възраст, според желанието на родителите им. Някои от тях могат да пристъпят за първи път прага на училището на 5 години, драги – на 6, а трети – на 7. В Германия до ден днешен се спазва една много обичана от всички първолаци традиция. На тържеството по случай откриването на първия учебен ден, децата получават големи хартиени фунии, пълни догоре с лакомства, плодове и изненади. Конкретна дата за откриване на учебната година в Германия няма. Особено значение за немското образование има индивидуалният подход т.. напр. там домашните работи, които се дават на децата, се отличават една от друга и са напълно съобразени с нивото и познанията на всяко едно от децата.
Франция
Във Франция повечето деца тръгват на училище на 1 септември. Те обаче излизат във ваканция още на следващия месец – от 21 до 30 октомври. В края на учебната година през юни класният учител предоставя на родителите списък на предметите, които детето им ще изучава през следващата учебна година. На родителите с повече от едно дете и с ниски доходи се полага сума, стигаща да покрие разноските покрай покупките за първия учебен ден. Паричната сума се изплаща на родителите още през август. Ако дадено домакинство е доставило подробности за доходите и те са под минималното ниво, бонусът пристига автоматично по пощата.
Израел
В Израел малчуганите тръгват на училище на първи септември. Учебните дни от този месец обаче минават толкова неусетно за мъниците, поради големият брой празници, свързани с еврейската Нова година. Традицията на тази страна повелява на първия учебен ден децата да пускат във въздуха балони с хелий. Интересното е, че в празничните дни учениците винаги се обличат в бели ризки, докато през останалите делнични дни – на почит са цветовете.
Индия
Първият училищен звънец в Индия бие не през есента, а... през пролетта. Малчуганите тръгват на училище още на 4 години, като занятията в първите няколко години са базирани изключително и само на игри и забавни задачки. Носенето на униформа е задължително за повечето училища. Любопитното още е, че учители са предимно мъже, а за най-важен предмет се смята математиката.